Salgsfremgang på iPads kommer ikke kun fra billigere produkter

Det er ikke kun en billigere iPad-model, der har genstartet Apples salg af tablets.

iOS 11 på iPhone og iPad

iOS 11 på iPhone og iPad (Foto: Apple)

Salget af iPads har længe været faldende men i det seneste kvartal har der været en ændring i positiv retning

Business as usual hos Apple, men iPad-nedturen er vendt

Da Apple tirsdag aften dansk tid fremlagde kvartalsregnskabet var det med en fremgang i salget af iPads i forhold til samme kvartal sidste år.

Det er første gang længe, at Apple har haft en reel fremgang af salget af iPads, hvis der sammenlignes med det tilsvarende kvartal året forinden. Men i år var der godt nyt. Der blev i tredje kvartal (marts-juni – Apple har forskudt regnskabsår) solgt 11,4 millioner iPads. Og sammenlignes der med tredje kvartal 2016 blev der solgt 9,9 millioner iPads. Dermed er det en stigning på 14,81 procent.

 – Apple har solgt 1,2 milliarder iPhones

Ifølge en report fra Strategy Analytics, så er det dog ikke kun de billigere iPads der er skyld i det stigende salg. Gennemsnitsprisen for solgte iPads forblev på 435 dollars i andet kvartal i år, hvilket kun er en dollar mindre end i årets første kvartal. Det skriver MacRumors.com.

Apple lancerede i juni en ny iPad Pro 10,5 tommer og en opdateret iPad Pro 12,9 tommer. Ved samme lejlighed blev den ”billige” iPad på lige under 3.000 kroner tilgængelig for kunderne. Det er udgaven af den almindelige iPad 9,7 tommer, med 32 GB hukommelse, der koster 2.999 kroner.

Da Apples iPad toppede blev der solgt hele 26 millioner iPads på ét enkelt kvartal. Dette var i første kvartal 2014.

Samlet set har Apple siden den første iPad blev lanceret i 2010 solgt mere end 400 millioner iPads.

 – Kongen af tablets er stadig iPad

Mere til historien

Apple afslørede også ved fremlæggelsen af kvartalsregnskabet, at mobilbetalingsløsningen Apple Pay åbner i Danmark inden årsskiftet. Og Humac kunne hurtigt melde ud, at de er klar til at modtage Apple Pay i deres 22 butikker rundt i landet.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.