Tesla har snydt med estimater for rækkevidde

Elon Musk ville give et rosenrødt billede af, hvor lang rækkevidde Tesla’er havde på en opladning. Derfor er der måske snydt med visnigen.

Model 3 Tesla
Teslas beregning af tilbageværende kilometer, har været mere rosenrød end virkeligheden (Foto: Tesla)

Det tyske erhvervsmedie Handelsblatt International fik tidligere på denne sommer fået fat i 100 GB interne dokumenter fra Tesla. Dokumenterne viste blandt andet, at Tesla havde modtaget tusindvis af klager over ting, som aldrig har fået offentlighedens opmærksomhed.

Derefter fulgte Reuters op med en afsløring, som kunne være problematisk for Tesla.

Reuters havde i en lang artikel med god research i detaljer afsløret, hvordan Tesla i et årti lovede mere end de kunne holde, når det kom til rækkevidderne på deres biler. I nogle tilfælde også snydt kunderne.

LÆS OGSÅ: Tesla-prisfald: Regn ikke med noget

For elbiler er der tre parametre, som er essentielle:

  1. Rækkevidden på en opladning
  2. Hvor hurtigt bilen kan lade op
  3. Hvor mange steder bilen kan lades op

Tesla-ejere har ofte oplevet, at de ikke kan køre det antal kilometer på en opladning, som de er blevet lovet ved købet af bilen. Men det er, hvad det er.

Det værste er nemlig, at Tesla har haft indbygget algoritmer i batterimåleren i instrumentbrættet, som viser, der er flere kilometer tilbage på batteriet end tilfældet er.

Dette kan blive et stort problem, da det i nogle lande er forbudt at løbe tør for “brændstof” på en motorvej.

GUIDE: Her er prisen på en elbilopladning

Elon Musk ville give ”rosenrødt-billede”

En anonym kilde, som Reuters havde talt med, der har haft kendskab til tidlige designprocesser hos Tesla fortæller, at Elon Musk personligt gerne ville, at Tesla-ejere fik et ”rosenrødt-billede” af, hvad bilen kunne.

Så når batteriet var 100 procent opladet, så skulle der vises et højere antal resterende kilometer end tilfældet var. Når batteriet kom under 50 procent, så skiftede algoritmen over til at være mere realistisk. Det skriver blandt andet Recordere.

Reuters har ikke kunne fastslå, om Tesla fortsat benytter denne algoritme i batteriindikatoren. De har kun kunne konkludere, at de brugte den tidligere.

Elbils-analysefirmaet Recurrent har tidligere fastslået, at f.eks. Hyundai, Ford og Chevrolet viser det tilbageværende kilometer-antal mere korrekt end Tesla.

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver mandag, onsdag og lørdag. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere til historien

Tesla og de fleste andre biler har en sikkerhedsbuffer, der gør, at de kan køre cirka 24 kilometer mere, end når batteriet er angivet til at være ”i bund”.

Læs også:
Danskerne er vilde med elbiler – salget steg markant

Samarbejde skal skaffe flere ellastbiler på de danske veje

Norlys og DFDS vil sammen sikre nye ladestationer til den tunge transport.

(mere…)
Xiaomi har stor succes med deres elbil

Den nye elbil SU7 fra Xiaomi har været på det kinesiske marked i én måned og indtager klart førstepladsen.

(mere…)
Danskerne har fået flere ladestandere per elbil

De danske elbilejere har ikke haft så mange tilgængelige, offentlige ladepunkter per elbil siden 2021.

(mere…)
VW og Ford: Kunderne vil have hybridbiler

Det samlede salg af elbiler falder i Europa og resten af verden. Kunderne efterspørger opladnings-hybridbiler.

(mere…)
Salget af elbiler stiger igen i Danmark

I april 2023 steg salget af eldrevne biler med godt 14 procent. Ni ud af ti nordmænd køber elbil.

(mere…)
Stor opladeplads er fortsat lukket

Skal du krydse Fyn i din elbil, så vær opmærksom omkring Lillebælt.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram