Musikstreaming oplever nedgang i væksten

Det globale marked for online musikstreaming har oplevet mindre vækst i andet kvartal af 2020.

Streamingtjenester (Foto: Profile Playlist)
Musikstreamingtjenester har for første gang oplevet en nedgang i indtægter. (Foto: Profile Playlist)

Markedet for online musikstreaming oplevede en nedgang på 2 procent fra første til andet kvartal af 2020, ifølge Counterpoint Research. Til gengæld oplever streamingmarkedet en stigning på 13 procent i forhold til samme tid sidste år.

Dansk musik er tilbage på YouTube

Det er første gang, at markedet oplever en kvartalsmæssig nedgang, da musikstreaming kun er vokset for hvert kvartal indtil nu. I det store hele fortsætter markedet stadigvæk med at stige år for år- bare ikke med samme fart.

Betalingsabonnementer er således steget med 29 procent i forhold til andet kvartal sidste år.  Det er dog en mindre årlig stigning end vi så i første kvartal, hvor antallet af betalende abonnenter steg med hele 35 procent, sammenlignet med første kvartal af 2019.

Lavere indtægter for første gang nogensinde

Analytikeren Abhilash Kumar fortæller, at væksten har taget en smule af i andet kvartal, hvilket har medført, at indtægterne for første gang er faldet. Årsagen skal primært findes to steder. For det første har streamingtjenesterne tilbudt forskellige rabatter, såsom en gratis prøveperiode. Dernæst har flere tjenester sænket priserne, for at overtale betalende abonnenter til at blive, og ikke skifte til et gratis abonnement.

Kumar fortæller også, at annonceindtægter er faldet, da flere selskaber har valgt at reducere udgifter i lyset af COVID-19. På den mere positive front, er det lykkedes for en del podcasts at holde på lyttere, hvilket har opvejet for lidt af tilbagegangen.

Google Play Musik lukker og slukker

Tencent Music er størst men Spotify har flest betalende brugere

I forhold til månedlige aktive brugere, er Tencent Music, der primært opererer på det kinesiske marked, størst. I andet kvartal har Tencent Music således haft den største markedsandel på 26 procent. Dette takket være tjenesterne QQ Music, Kuwo og Kugou. Jeg gentager, at vi her taler om det kinesiske marked, hvorfor du muligvis ikke har hørt om tjenesterne før.

Noget tyder dog på, at man i Kina ikke har lige så stor fidus til at betale for sin musik, som vi har i den vestlige verden.

Her kan du se, hvordan markedet fordeler sig, når det kommer til betalende brugere. (Foto: Counterpoint Research)

For selvom Spotify kun sidder med en global markedsandel på 12 procent af de månedlige aktive brugere, så er den svenske streamingtjeneste klart størst, når det kommer til betalende brugere. I andet kvartal af 2020 sad Spotify på intet mindre end 34 procent af alle betalende brugere på verdensplan. På de følgende pladser finder vi Apple Music med 21 procent, og Amazon Music med 15 procent. Kinesiske Tencent Music er henvist til en fjerdeplads, med blot 12 procent.

Mere til historien

Markedet for musikstreaming var mere eller mindre uberørt af COVID-19 i første kvartal, hvor der faktisk blev streamet mere musik. Sandsynligvis på grund af, at folk var mere hjemme. På trods af nedgangen i andet kvartal, forventer Counterpoint Research, at væksten vil vende tilbage til niveauet før Coronavirus, når vi rammer fjerde kvartal i år.

Apple går efter rettigheder til VM i klubfodbold

Streamingtjenesterne går efterhånden mere og mere efter sportsrettigheder, da der er "kunder i sport". Det gælder også Apple.

(mere…)
Netflix vækster i første kvartal 2024

KORT NYT: Netflix har haft en god start på 2024, hvor første kvartal viste større vækst i abonnenter end forventningerne havde været.

(mere…)
Max: Her er priserne i Danmark

I næste måned sættes stikket i til Max. Her er priserne på abonnementerne. Læs mere om dem her.

(mere…)
Sportfan? Du kommer til at betale

Fra den kommende sportssæson er det nye tider på streamingtjenesterne. Regningen ender hos dig som sportsfan.

(mere…)
Disney+ overtager fodboldrettigheder

Disney+ Danmark har sikret sig rettighederne til en række europæiske topkampe.

(mere…)
Danskernes streaming når nye højder

TV 2 Play og DRTV driver udviklingen i danskernes streaming-lyst med blandt andet sport og dækning af tronskifte.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
7 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram