Danskernes streaming når nye højder

TV 2 Play og DRTV driver udviklingen i danskernes streaming-lyst med blandt andet sport og dækning af tronskifte.

kongepar vinker fra balkon
Dronning Margrethes abdicering og den efterfølgende udråbelse af Frederik som konge var en begivenhed, som danskerne yndede at streame. (Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix/TV 2/PR)

Årets første kvartal er typisk kendetegnet ved højt forbrug af streaming, blandt andet fordi sport og stærke fiktions- og underholdningsprogrammer samler danskerne om skærmene i de mørke vintermåneder.

Det skriver TV 2’s analyseafdeling Market & Audience Insight i en pressemeddelelse.

Danskernes forbrug af streaming er ifølge bureauet Nielsens seneste målinger steget til det højeste niveau siden målingen af streamingforbrug begyndte i 2022.

Målingen viser et snit på 85 daglige streaming-minutter per dansker i første kvartal. Det er en stigning på otte daglige minutter, hvilket er ti procent højere end samme periode sidste år.

Alle tre måneder i årets første kvartal ligger et pænt stykke over tilsvarende måned sidste år, fremgår det af pressemeddelelsen. Og det er især TV 2 Play og DRTV, som driver udviklingen op. De vokser tilsammen med gennemsnitlige fem daglige minutter per dansker i forhold til første kvartal sidste år.

– “Stigningen er størst i januar, hvor EM i herrehåndbold på TV 2 Play samt dronningens abdicering og det efterfølgende tronskifte i januar ledte til rekorder i forbruget på DRTV og TV 2 Play,” udtaler Head of Market & Audience Insight på TV 2 Sofie Bruun.

Tre vigtige pointer fra Nielsens rapport:

  • Danskernes forbrug af streaming stiger til det højeste niveau siden målingen af streamingforbrug via Nielsen Seerundersøgelsen begyndte i 2022. 
  • Stigningen i streamingforbruget i årets første kvartal skal blandt andet findes hos broadcasternes streamingtjenester, nærmere bestemt TV 2 Play og DRTV, som tilsammen vokser med gennemsnitlige fem daglige minutter per dansker i forhold til første kvartal sidste år. 
  • Ses der bort fra både nyhedsprogrammer og sport har 24 programmer på tværs af TV 2 og DR i første kvartal en million seere eller flere på tværs af broadcast og streaming.

Mere til historien

Det er ikke kun streamingen, der er populær blandt danskerne. Logins skrællet fra nettet via simple Google-søgninger er tilsyneladende også populært. Det viser en helt frisk dom, hvor 30-årig mand er dømt for at sælge lister med 100.000 kombinationer af brugernavne og kodeord. Læs mere om det her

Her er de 10 mest sete serier på Netflix

Netflix er klar med opgørelsen over de mest sete serier i anden halvdel af 2023. Se listerne her.

(mere…)
Max er klar til danskerne

HBO Max og Discovery+ er nu smeltet sammen til Max, som i dag er åbnet i Danmark. Har stor OL-dækning.

(mere…)
Netflix har succes med reklame-abonnement

Hader du reklamer på tv? Så er du én af få. Netflix har i hvert fald stor succes med deres reklameabonnement.

(mere…)
Adgangen til dine købte film og spil slettes måske

TENDENS: Et onlinekøb af film og spil er måske slet ikke et ”køb”.

(mere…)
Atter prisstigninger på TV 2 Play

Det er blevet dyrere for nye abonnenter på TV 2 Play på udvalgte pakker, men eksisterende kunder er ikke fredet.

(mere…)
Viaplay sætter hårdt ind mod kontodeling

Nu vil Viaplay også forsøge, at stoppe kontodeling med nye tiltag, som starter i juni.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram