Musikstreaming oplever nedgang i væksten

Det globale marked for online musikstreaming har oplevet mindre vækst i andet kvartal af 2020.

Streamingtjenester (Foto: Profile Playlist)
Musikstreamingtjenester har for første gang oplevet en nedgang i indtægter. (Foto: Profile Playlist)

Markedet for online musikstreaming oplevede en nedgang på 2 procent fra første til andet kvartal af 2020, ifølge Counterpoint Research. Til gengæld oplever streamingmarkedet en stigning på 13 procent i forhold til samme tid sidste år.

Dansk musik er tilbage på YouTube

Det er første gang, at markedet oplever en kvartalsmæssig nedgang, da musikstreaming kun er vokset for hvert kvartal indtil nu. I det store hele fortsætter markedet stadigvæk med at stige år for år- bare ikke med samme fart.

Betalingsabonnementer er således steget med 29 procent i forhold til andet kvartal sidste år.  Det er dog en mindre årlig stigning end vi så i første kvartal, hvor antallet af betalende abonnenter steg med hele 35 procent, sammenlignet med første kvartal af 2019.

Lavere indtægter for første gang nogensinde

Analytikeren Abhilash Kumar fortæller, at væksten har taget en smule af i andet kvartal, hvilket har medført, at indtægterne for første gang er faldet. Årsagen skal primært findes to steder. For det første har streamingtjenesterne tilbudt forskellige rabatter, såsom en gratis prøveperiode. Dernæst har flere tjenester sænket priserne, for at overtale betalende abonnenter til at blive, og ikke skifte til et gratis abonnement.

Kumar fortæller også, at annonceindtægter er faldet, da flere selskaber har valgt at reducere udgifter i lyset af COVID-19. På den mere positive front, er det lykkedes for en del podcasts at holde på lyttere, hvilket har opvejet for lidt af tilbagegangen.

Google Play Musik lukker og slukker

Tencent Music er størst men Spotify har flest betalende brugere

I forhold til månedlige aktive brugere, er Tencent Music, der primært opererer på det kinesiske marked, størst. I andet kvartal har Tencent Music således haft den største markedsandel på 26 procent. Dette takket være tjenesterne QQ Music, Kuwo og Kugou. Jeg gentager, at vi her taler om det kinesiske marked, hvorfor du muligvis ikke har hørt om tjenesterne før.

Noget tyder dog på, at man i Kina ikke har lige så stor fidus til at betale for sin musik, som vi har i den vestlige verden.

Her kan du se, hvordan markedet fordeler sig, når det kommer til betalende brugere. (Foto: Counterpoint Research)

For selvom Spotify kun sidder med en global markedsandel på 12 procent af de månedlige aktive brugere, så er den svenske streamingtjeneste klart størst, når det kommer til betalende brugere. I andet kvartal af 2020 sad Spotify på intet mindre end 34 procent af alle betalende brugere på verdensplan. På de følgende pladser finder vi Apple Music med 21 procent, og Amazon Music med 15 procent. Kinesiske Tencent Music er henvist til en fjerdeplads, med blot 12 procent.

Mere til historien

Markedet for musikstreaming var mere eller mindre uberørt af COVID-19 i første kvartal, hvor der faktisk blev streamet mere musik. Sandsynligvis på grund af, at folk var mere hjemme. På trods af nedgangen i andet kvartal, forventer Counterpoint Research, at væksten vil vende tilbage til niveauet før Coronavirus, når vi rammer fjerde kvartal i år.

HBO Max bliver til Max i Danmark – hvad med rabatten?

Max er en streamingtjeneste med indhold fra både HBO Max og Discovery+. I maj er den klar i Danmark. Følger rabatten fra HBO Max med?

(mere…)
Spotify lancerer musikvideoer i 11 lande

Spotify er klar med musikvideoer i appen i udvalgte lande. I starten er de tilgængelige i 10 lande – flere følger.

(mere…)
Endnu en aktion mod kontodeling af streaming

Nej tak til deling af streamingkontoen uden for husstanden, lyder det fra endnu en tjeneste.

(mere…)
Disney klar med tilbud på reklame-abonnement

Disney+ er klar med et skarpt tilbud på deres reklamebaserede abonnement.

(mere…)
Hvor meget vil du betale for Netflix?

Analytikere forudser at vi endnu ikke har set de sidste prisstigninger fra Netflix.

(mere…)
Viaplay hæver prisen markant

En stor prisstigning er en realitet i dag hos Viaplay. Begrundelsen lyder, at oplevelser generelt er blevet dyrere. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
7 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram