Dansk Supermarked: Vi har ikke valgt side

Nedtagning af MobilePay i Netto, Føtex og Bilka betyder ikke, at Dansk Supermarked har valgt side, selvom Nets’ Dankort nu implementeres, lyder det fra DSG.

Netto

Netto, Føtex og Bilka fjerner nu MobilePay fra butikkerne (Foto: Dansk Supermarked)

Dansk Supermarked kommunikerede i midten af september sidste år, at kunderne fra foråret 2017 ikke længere ville kunne betale med MobilePay i Føtex, Bilka og Netto.

Presset blev lagt på Nets og Danske Bank. Hvis ikke parterne blev enige, så ville man fjerne MobilePay boksen fra kasserne i forretningerne, lod Dansk Supermarked parterne forstå.

– ”Fra næste forår vil det ikke være muligt at betale med MobilePay i vores butikker, medmindre Danske Bank og Nets bliver enige om en fælles vej frem,” lød det i Børsen fra Jens Freiberg, direktør for IT Business Support i Dansk Supermarked.

Nets er på vej med en mobil udgave af det fysiske Dankort, og så gerne dette integreret i MobilePay, men forhandlingerne er strandet.

Nu hvor Nets og Danske Bank ikke er nået til enighed om integration af et digitalt Dankort i MobilePay, er det slut for MobilePay ved kasselinjerne i dagligvarekoncernen, men dette skal der ifølge Dansk Supermarked ikke lægges så meget i.

MobilePay vil konkurrere mod Betalingsservice fra Nets

Dansk Supermarked har ikke taget parti

Nettos information til kunderne om MobilePay (Foto: MereMobil.dk)

Nettos information til kunderne om MobilePay (Foto: MereMobil.dk)

Selvom man på Nettos website, og via skilte i forretningerne kan læse, at ”MobilePay udgår” så er det ikke et udtryk for, at Dansk Supermarked forfordeler Nets eller ”tager parti”.

– ”Det er meget væsentligt at påpege, at vi ikke har ’valgt side’ eller ’tager parti’, som nogen udlægger det. Vi har blot valgt en løsning, som vi ser store fordele i for vores kunder. Og vi har hele tiden pointeret, at vi naturligvis gerne har set et samarbejde mellem Nets og Danske Bank,” siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked Group, til MereMobil.dk.

Det handler om betalingsflowet i butikkerne og at skabe enkelthed for kunderne.

– ”Det, der er afgørende for os, er, at det skal være så nemt, enkelt og hurtigt som muligt for vores kunder at betale. For at vores betalingsterminaler skal være klar til det mobile Dankort, installerer vi bluetooth-bokse på disse. Ligesom det har været tilfældet med MobilePay. For at betalingsflowet kører absolut bedst muligt, vil vi gerne undgå, at vores kassemedarbejdere skal spørge kunden, om de ønsker at betale med den ene eller anden løsning – netop med henblik på at aktivere den rigtige, kunden ønsker. Derfor har vi valgt at have én boks, så det glider bedst muligt,” forklarer Kasper Reggelsen.

Rema 1000 vælger MobilePay fremfor Nets

Hvad det kommer til at betyde for kunderne, at Dansk Supermarked, ifølge dem selv, ikke har valgt side må tiden vise.

Senest har den anden dagligvaregigant, Coop, kommunikeret, at de ikke udelukker MobilePay i fremtiden, selvom de nu starter ud med Nets’ løsning omkring et digitalt Dankort.

Coop åbner døren på klem for MobilePay

Mere til historien

Dankort i en mobiludgave lanceres i løbet af foråret, som en applikation. Kunderne skal så hente den fra Apples App Store og Google Play.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go’ Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.