Afgifterne på elbiler bliver højere – som planlagt

Der kommer stadig afgiftsstigninger på elbiler i 2024, som følge af ny finanslov.

en elbil der lader
Den nye finanslov vil ikke bremse salget af elbiler, mener De Danske Bilimportører. I dag kører der flere end 176.000 elbiler på de danske veje. (Foto: De Danske Bilimportører/PR)

Da finansloven for 2024 blev præsenteret mandag formiddag trådte fremtrædende politikere fra de 11 partier bag aftalen frem, og pegede på de fingeraftryk netop deres parti havde på finansloven.

Blandt andre kunne Liberal Alliances finansordfører Ole Birk Olesen fremhæve, at hans parti var gået med i finansloven for at få stoppet en stigning i registreringsafgiften for elbiler.

De 11 partier, bestående af de tre regeringspartier og otte partier fra oppositionen (kun Enhedslisten er ikke med i aftalen, red.), har sagt god for, at der er afsat penge i 2024 og 2025 på at stoppe et planlagt fald i bundfradraget for elbiler.

Men det batter ikke noget. Det siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM, til B.T.

– “En Tesla Model Y skulle stige med cirka 7.000 kroner i afgift til næste år, og nu stiger den i stedet med cirka 4.000 kroner,” siger Ilyas Dogru.

Han påpeger, at der desuden vil være en afgiftsstigning på elbiler til næste år.

– “Det her kommer nok til at betyde, at afgifter på elbiler stiger med cirka 10.000 kroner i stedet for 12.000 kroner om året,” uddyber Ilyas Dogru, og kalder der for “et plaster på såret”.

LÆS OGSÅ: Tesla Model 3 dumper fælt i stor bilsynstest

Branchen: Koden er knækket

Fra brancheorganisationen De Danske Bilimportører lyder der andre toner. Under overskriften “Bred og ansvarlig finanslov sætter fart på elbilsalget”, skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse blandt andet man “med finanslovsaftalen vurderer, at andelen af solgte elbiler i 2024 kommer til at overstige 50 procent”.

Dermed mener bilimportørerne – og dermed sælgerne af nye elbiler -, modsat FDM, at der ikke er noget sår, hvor der er blevet påsat et plaster. Derimod mener organisationen, at finanslovsaftalen “prioriterer en sund og ansvarlig økonomisk udvikling i en tid med flere store udfordringer”.

Særligt noterer foreningen, at de grønne ambitioner har fået en fremtrædende placering i prioriteterne:

– “Bilerne står stadig for en stor del af CO2-udledningerne, og det kræver, at det igangværende teknologiskifte gives de bedste muligheder for hurtig udbredelse. Det har man sådan set knækket koden til og med den indgåede aftale,” udtaler administrerende direktør Mads Rørvig i pressemeddelelsen.

Bidrag til god udvikling

Mads Rørvig tilføjer, at afgiftsniveauet betyder meget for danskernes bilvalg, og skal den gode udvikling i retning af nulemissionsbiler fastholdes, så skal den grønne fornuft stadig følges med den økonomisk sunde fornuft.

– “Mens elbilsalget er hårdt ramt i vores nabolande, så vil dagens aftale bidrage til en fortsat god udvikling her i landet,” siger Mads Rørvig.

Halvdelen er elbiler

De Danske Bilimportører kunne ved månedsskiftet konstatere, at salget af elbiler fortsat var i fremgang. I oktober var salget af biler med el i drivlinjen nemlig blevet fordoblet i forhold til oktober 2022. Således udgjorde elbiler og plug-in hybrid-biler 47 procent af det totale personbilsalg i oktober, hvor der blev indregistreret 13.233 nye personbiler.

I dag kører der flere end 176.000 elbiler på de danske veje, og de har 15.785 offentligt tilgængelige ladepunkter at vælge imellem.

200 mio. over to år

Helt præcist afsættes der 50 millioner kroner i 2024 og 150 millioner kroner i 2025 i den nye finanslov.

Det vurderes at svare til, at bundfradraget falder med cirka 3.000 kroner i 2024 og cirka 5.500 kroner i 2025 i forhold til de netop nu gældende regler.

Ændringerne ventes implementeret fra 1. februar 2024.

Mere til historien

For en lille måned siden var De Danske Bilimportører ude for at argumentere for at give “lade-ret” til de elbilsejere, der ikke har egen parkering, og dermed ikke mulighed for at opsætte egen ladeboks. I praksis skal forslaget give borgerne mulighed for, at tvinge kommunerne til at opsætte ladere i nærheden af deres bolig. Læs mere om det her

Har Apple ikke opgivet elbilen alligevel?

Apples planer om en elbil var droppet, lød det tidligere i år. Nu er et nyt samarbejde måske ved at opstå.

(mere…)
Danskerne er utilfredse med Tesla

Tesla ender på niveau med Dacia i en ny tilfredshedsundersøgelse blandt danske bilejere.

(mere…)
Clever er sparket ud – ladepark lukker midlertidigt

Etableringen af nye opladestandere ved Middelfart sker efter kontraktbrud.

(mere…)
Volvo i vild fremgang

Salget af Volvo biler går frem og det er særligt elbilerne, der oplever en enorm vækst.

(mere…)
Polestar-direktør: Jeg har ro i maven

Nedskrivning af Polestar til 0 kroner var en falsk historie. Skal Polestar-ejere bekymre sig?

(mere…)
Større batterier i elbiler er meningsløst

Fokus på længere rækkevidde for elbiler er forkert. Udviklingen går i en anden retning.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram