Så genialt markedsførte YouSee deres musiktjeneste

BLOG: Et joint-venture mellem YouSee og Uptown TV skabte en unik markedsføring af YouSee Musik.

Kampen om kunderne er nådesløs hård. Selvom en udbyder som YouSee har deres egen musiktjeneste, er det bare ikke det samme som the real thing – markedslederen Spotify. Et stærkt varemærke inden for et bestemt område, kan være rigtigt svært at konkurrere med.

Jeg er selv i den ”fælde”. Jeg bruger Spotify. Fordi det er Spotify – ikke fordi det nødvendigvis er den bedste tjeneste.

70 millioner betaler for at høre musik via Spotify

Jeg synes YouSee Musik lever et alt for stille liv, men i december tog YouSee et (set med mine øjne) genialt træk i forhold til markedsføringen af tjenesten. Endda i egne rækker.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

YouSee gjorde simpelthen YouSee Musik ”sexet” mens Spotify nok har måtte se misundeligt på fra sidelinjen.

På ekstrakanalen, der hver måned viser en ny tv-kanal, havde YouSee i december indgået et samarbejde med Uptown TV. Den danske musik tv-station leverede en særlig version af julekanalen Uptown Xmas til YouSee på Ekstrakanalen.

Som overlay var der grafik, som markedsførte YouSee Musik, og ind i mellem blev musikken afbrudt af reklamer for YouSees produkter. Her i blandt også smartphones.

Mens musikken spillede blev kunderne mindet om de mange sange, der findes på YouSee Musik. Måske fik nogle af seerne lyst til efterfølgende, at gå på optagelse i musiktjenesten. Jeg er sikker på, at denne form for branding af YouSee Musik har fået nogle af kunderne til at føle, at deres musiktjeneste pludselig var lidt mere særlig end ellers.

YouSee er klar med 4K-tvbok, der optager i skyen

Potentiale til meget mer

Uptown TV er ikke en del af kanaludvalget hos YouSee, men burde med mine øjne være det. Jeg kender ikke betingelserne som Uptown TV udbydes på, men en danskproduceret musik-tv station synes jeg personligt er meget mere interessant end VH1, der ejes af amerikanske MTV. VH1 er YouSees bud på en musik tv-station i deres portefølje.

Jeg synes YouSee skulle udtage en kanalplads til Uptown TV i en særlig version med deres egen markedsføring indlagt. Det er intet mindre end genialt, at udnytte ens eget netværk som planform for markedsføring, og til at levere et unikt produkt til kunderne.

I disse år er det vigtigt, at være unik på tv-forretningen, der hos YouSee er under hårdt pres.

Hvis YouSee tænker sig godt om kan konceptet tages endnu videre, end vi så i december. Potentialet ligger lige til højrebenet.

Mere til historien

Dette indlæg er min personlige oplevelse og holdning. Jeg får hverken penge fra Uptown TV eller YouSee. Jeg havde blot lyst til at dele mine egne tanker.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.