Milepæl: Over 30 millioner Apple Watch er solgt

Apple får baghjul af Xiaomi og Fitbit når det drejer sig om “wearables”. Men der er stor tiltro til Apple Watch Series 3.

Apple Watch Series 2 (Foto: Apple)

Apple Watch Series 2 (Foto: Apple)

Et smartwatch er ikke længere noget man drejer sig om på gaden efter eller kigger misundeligt på henover mødebordet. De intelligente, digitale armbåndsure er blevet en naturlig del af vores hverdag og en overvejelse værd for mange.

Således estimeres det, at Apple har passeret milepælen på 30 millioner styks af Apple Watch siden lanceringen i 2015. Men Apple sidder “kun” på cirka 13 procent af markedet, så hvis man er frisk på lidt tal-magi kan der lægges adskillige millioner smartwatches fra konkurrenter som Samsung, Sony, Fitbit, LG og Garmin til det samlede antal solgte “wearables” siden 2015.

Analysefirmaet Strategy Analytics estimerer, at Apple i andet kvartal i år solgte 2,8 millioner styks Apple Watch. Det er en stigning på 56 procent i forhold til samme kvartal sidste år, skriver Macrumors.com.

Tizen på smartwatches fører over Android Wear

Strategy Analytics har tidligere vurderet salget af Apple Watch til 13,6 millioner styk i 2015, 11,6 millioner styk i 2016 og med 3,5 millioner styk i første kvartal af 2017 plus tallet for juni-kvartal står der på Strategy Analytics facit-linje for Apples salg 31,5 millioner styk.

Men ifølge Strategy Analytics er Apple et stykke fra de førende indenfor smartwatches og beslægtede produkter. Både Fitbit og det kinesiske firma Xiaomi sælger flere enheder.

Således solgte Xiaomi anslået 3,7 millioner enheder i juni kvartalet. Amerikanske Fitbit har meddelt et antal på 3,4 millioner enheder. For Fitbit betyder juni kvartalet en voldsom nedgang. Sidste år solgte Fitbit i samme periode ikke færre end 5,7 enheder.

Dertil kommer, at andre spillere på markedet anslået har solgt 11,7 millioner enheder tilsammen, så der i juni kvartal i år, ifølge Strategy Analytics, er solgt 21,6 millioner smartwatches og beslægtede produkter i kategorien “wearables”.

Ifølge topchefen hos Strategy Analytics, Cliff Raskind, har Apple ikke tabt kampen om førstepladsen. Han vurderer, at hvis rygterne om Apple Watch Series 3 holder stik, får konkurrenterne i top 3 svært ved at holde føringen, skriver Macrumors.com. Rygterne om Apple Watch Series 3 indeholder forlydender om en forbedret “health tracking”, altså at Apple har forbedret “urets” egenskaber til at holde øje med din fysiske tilstand.

Smartwatches er techrevolutionen som Apple ikke kunne løfte

Mere til historien

Der går lidt æbler og pærer i sammenligningen af antal enheder, hvis man tager produkternes kvalitet og features i betragtning. Således laver kinesiske Xiaomi såkaldte “low-end”-produkter, mens Apples smartswatch er “high-end”. Desuden skal det fastholdes at tallene er estimerede i og med Apple ikke oplyser tal på Apple Watch-salg, som it-giganten gør med tal om iPhones, iPads og Macs. Tallene for Apple Watch ligger i en pulje sammen med Apple TV, AirPods, Beats, iPods og andet tilbehør.


Om Peter Bergman

Peter er freelance-skribent og skriver mest flow-nyheder og news you can use.