Postnummeret afslører store forskelle i lysten til elbil

Danskernes holdninger til elbiler og opladning viser betydelige regionale forskelle i præferencer for deres næste bilkøb.

en person oplader en bil
To ud af tre købere af en bil vil vælge en bil med el i drivlinjen, viser ny undersøgelse. (Foto: Clever/PR)

Der er betydelige regionale forskelle i danskernes præferencer for deres næste bilkøb. Det viser ladeoperatøren Clevers Elbilindeks for 2024.

Ligesom friske tal fra Skatteministeriet viser Elbilindeks 2024, at danskerne for alvor har taget elbilen til sig. Således rundede vi i april over 234.000 elbiler på de danske veje – det er en vild stigning på hele 78 procent i forhold til samme tid sidste år.

Den tendens vil fortsætte, skriver Clever i en pressemeddelelse.

Elbilindeks 2024, som undersøger danskernes holdninger til elbiler og opladning, og i 2024-udgaven 64 procent af de adspurgte danskere , at de vil anskaffe sig en el- eller plugin-hybridbil, hvis de skal købe eller lease en bil i morgen. Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Norstat.

– “Elbilen er bare det mest fornuftige valg for langt størstedelen af danskerne. Økonomisk set. Praktisk set. Og miljømæssigt. Og da vi er et fornuftigt og pragmatisk folkefærd, som vil have valuta for pengene, rammer elbilen plet hos så mange,” udtaler elbilekspert Lasse Grosby, Claver, i pressemeddelelsen.

TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink

Rækkeviddeangst og regionale forskelle

Men selvom viljen til biler med el i drivlinjen er tilstede hos de danskere bilkøbere, så er lysten ikke lige udbredt, når man kigger hen over det ganske land. Postnummeret afslører nemlig store regionale forskelle.

Mens knap tre ud af fire nordsjællænderne vil vælge en el- eller plugin-hybridbil i morgen, gælder det kun for god halvdelen af vest- og nordjyderne.

Forskellen skyldes ifølge Lasse Grosby Hallqvist blandt andet bekymringer om rækkeviddeangst, som stadig er en af de største hindringer for at vælge en elbil – specielt i flere jyske regioner.

Således svarer halvdelen af vestjyderne og 48 procent af nordjyderne, at den største udfordring ved at vælge en elbil frem for en fossildreven bil er, at elbilen ikke kører langt nok på en opladning.

Holder man disse procenter op mod københavnerne, sjællænderne og fynboerne er forskellen markant. Således er rækkeviddeangsten nede på henholdsvis 34 procent, 38 procent og 38 procent i de tre områder.

– “Rækkeviddeangst er groft sagt noget, som folk i benzinbiler har. Selv om man kører 80-100 kilometer om dagen, skal man stadig kun lade sin elbil hver tredje dag. Og har man indkørsel med plads til egen ladeboks, er rækkevidden nærmest ligegyldig,” siger Lasse Grosby Hallqvist.

Til trods for at argumenterne for de eldrevne biler står i kø, er alligevel rækkevidden danskerne i Elbilindeks 2024 ser som den største udfordring ved at vælge en elbil.

To forhold driver forskellen

Der er to forhold, der driver forskellen i interessen for elbiler i Vest- og Østdanmark, påpeger Clevers ekspert:

– “Det første er kørselsbehov og lademuligheder. Afstandene på Sjælland, og i Københavnsområdet især, er kortere, og der er mange offentlige lademuligheder, som kan dæmpe rækkeviddeangsten. Det gør springet til elbil mere oplagt.”

Det andet er kalder Lasse Grosby Hallqvist for “naboeffekten”.

– “Hvis naboen har en elbil og er glad for den, er du mere tilbøjelig til at vælge elbil selv. Det er en selvforstærkende effekt, fordi det virker nemmere at vælge elbil i hovedstaden, og dermed vil flere naboer blive positivt stemte overfor elbilen. Men eldrevne biler er også det fornuftige valg, selv om man bor i Jylland. Så en større udbredelse af elbilen vil også ske i det jyske, bare ikke i lige så højt tempo endnu,” vurderer Lasse Grosby Hallqvist.

Det er dog ikke alle jyder, som lader sig kyse af rækkeviddeangst eller anddg af samme skuffe. Således viser Skatteministeriets friske tal, at af landets 98 kommuner var bilkøberne i Skanderborg Kommune dem som i 2023 var mest villige til at skifte fra fossil til batteri. Her var 60 procent af de nye, solgte biler i kommunen elbiler. I den anden ende af statistikken trådte bilkøberne i Langeland Kommune mest på bremsen. Her var tallet 27 procent.

Skatteministeriet forventer, at flere danskere i de kommende år får mulighed for at skifte til en elbil i samme bilklasse og prisleje som deres nuværende bil. Den forventning er baseret på, at der en tendens til, at priserne på elbiler har været faldende, samtidig med at der er blevet introduceret en række mindre og billigere bilmodeller.

Kigger man efter detaljen i Elbilindeks 2024 vil man kunne se, at de 64 procent som vil vælge en bil købe eller lease en bil med el i drivlinjen fordeler sig på 42 procent ren elbil og 22 procent plugin-hybridbil.

Fakta: Anvendt data

Spørgsmål: Hvad ser du som de største udfordringer ved at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieselbil?

Elbiler kører ikke langt nok på en opladning:

  • Total: 40 pct.
  • Hovedstaden: 34 pct.
  • Nordsjælland: 42 pct.
  • Sjælland: 38 pct.
  • Fyn: 38 pct.
  • Sydjylland: 41 pct.
  • Vestjylland: 50 pct.
  • Østjylland 41 pct.
  • Nordjylland: 48 pct.

Spørgsmål: Forestil dig, at du skulle købe eller lease en bil i morgen. Hvilken bil ville du vælge?

  • Total: Elbil (42 pct.) – Plugin-hybridbil (22 pct.)
  • Hovedstaden: Elbil (43 pct.) – Plugin-hybridbil (25 pct.)
  • Nordsjælland: Elbil (54 pct.) – Plugin-hybridbil (18 pct.)
  • Sjælland: Elbil (45 pct.) – Plugin-hybridbil (20 pct.)
  • Fyn: Elbil (39 pct.) – Plugin-hybridbil (25 pct.)
  • Sydjylland: Elbil (36 pct.) Plugin-hybridbil (22 pct.)
  • Vestjylland: Elbil (38 pct.) Plugin-hybridbil (17 pct.)
  • Østjylland: Elbil (46 pct.) – Plugin-hybridbil (22 pct.)
  • Nordjylland: Elbil (35 pct.) – Plugin-hybridbil (20 pct.)

Mere til historien

Elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler – og det er en udfordring, mener ekspert. Læs mere om det her

Kina og EU i dialog om importtold på elbiler

EU-Kommissionen har varslet straftold på elbiler, der er produceret i Kina. Nu er Kina og EU i dialog. Ændrer det sig?

(mere…)
Salget af Tesla Model Y er halveret

Tesla har haft siddet på førstepladsen både i Danmark, Europa og det meste af verden. Men nu er salget i Europa halveret.

(mere…)
Kinesiske elbiler slår de europæiske rivaler på garantien – men …

En FDM-undersøgelse viser, at kinesiske elbilproducenter giver meget mere omfattende garanti end europæiske.

(mere…)
Kia klar med skarp pris: Nedsættes 100.000 kroner

Konkurrencen på elbilsmarkedet er større end nogensinde. Kia nedsætter lige nu udvalgte lagermodeller med over 100.000 kroner.

(mere…)
BYD Atto 3 har anhængertræk og gratis strøm

BYD imødekommer et ønske fra bilkøbere og er nu klar med aftageligt anhængertræk på Atto 3 samt gratis strøm.

(mere…)
Markedet svømmer i brugte elbiler

Er du på udkig efter en brugt elbil, så er mulighederne mange og det gør mange danskere brug af. Brugtsalget har nået ny milepæl.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram