Tidligere Apple-chef skal udvikle B&O

1

En af topfigurerne fra udviklingsteamet bag den første iPod og iPhone skal hjælpe Bang & Olufsen med produktudviklingen.

Bang & Olufsen, B&O, Beovision
B&O har, ligesom Apple, et designsprog der genkendes på lang afstand. Det er dog uvist hvordan den tidligere Apple-chef vil sætte sit aftryk produkterne. Forhåbentlig går B&O i en retning, hvor produkterne bliver mere moderne og mindre “morfar” (Foto: Bang & Olufsen)

Bang & Olufsen skal have hjælp til udviklingen af kommende produkter. Hjælpen kommer fra Stephan Zadesky, der har 20 års erfaring fra ledende stillinger i Apple.

Stephan Zadesky var leder for teamet, der udviklede den første iPod og iPhone. Han har også været sat i forbindelse med Apples elbilsprojekt, som Apple dog ikke har talt højt om i offentligheden.

Zadesky er tiltrådt som ekstern rådgiver. Målet er, ifølge B&O, at ”bidrage til udviklingen af virksomhedens fremtidige produktportefølje”.

ANMELDELSE: For 10.000 kroner fedt design med rimelig lyd

Vil bidrage til den næste produktgeneration

Det er uklart hvor stort et aftryk at den tidligere Apple-chef, som konsulent, kan sætte på den gamle danske virksomhed, men det bliver uden tvivl interessant at følge med i.

– ”Stephens dybe kendskab til produktudvikling og store erfaring med strategisk ledelse vil uden tvivl bidrage til vores turnaround og hjælpe vores fantastiske medarbejdere med at skabe fremtidens magiske produkter og kundeoplevelser,” siger Kristian Teär, adm. direktør for Bang & Olufsen i en pressemeddelelse.

Stephan Zadesky citeres i pressemeddelelsen for at sige, at han ser frem til at bidrage til udviklingen af ”den næste generation af produkter for virksomheden”.


Hør B&O fortælle om deres strategi i forhold til udviklingen af langtidsholdbare produkter, der også i fremtiden kan serviceres.

Solgte for 666 mio. kroner

For halvandet år siden stod B&O med et akut hul i kassen på 400 millioner kroner, hvilket en række af aktionærerne trådte til og løste. Kort efter måtte Bang & Olufsen indkassere end en lussing, da Apple fjernede alle B&O-produkter fra butikkerne.

I juni, juli og august 2021 havde B&O et driftsoverskud før særlige poster på ni millioner kroner. I kvartalet blev der solgt produkter for 666 millioner kroner, 44 procent mere end i den samme periode i 2019.

Samlet set leverede B&O et overskud på én million kroner.

Kritik af B&O

Gennem årene har det danske elektronikbrand modtaget bunkevis af kritik. I august 2020 sagde adm. direktør i Power, Jesper Boysen, det tydeligt.

– “B&O mener, at de er på en anden planet end resten af verden. De mener, at de er i liga med Louis Vuitton og Gucci, men kunderne vil sammenligne produkterne, og B&O er særklasse, når det handler om ikke at forstå kundernes behov,” udtalte han til Finans.

Jesper Boysens udfald mod B&O kom efter, at den snart 100 år gamle ikoniske virksomhed havde opsagt samarbejdsaftalen med Power.

En mand som Stephan Zadesky vender i sagens natur ikke virksomheden rundt på hovedet. Trods alt er han “kun” i produktudviklingen og ikke i bestyrelsen og ej heller direktøren for det hele. Som ekstern konsulent er ens udfoldelsesmuligheder trods alt begrænsede.

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver onsdag og lørdag. Tilmeld dig nu! Afmeld når du har lyst.

Mere til historien

Efter godt 20 år i Apple forlod Zadesky i januar 2016 Apple. Ifølge Wall Street Journal af ”personlige årsager”. I dag er han selvstændig og arbejder som rådgiver, investor og bestyrelsesmedlem i forskellige virksomheder.

Afprøv gratis lyd- og e-bøger

Prøv e- og lydbøger gratis i 40 dage. Klik her.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer