Microsoft er på katastrofekurs med smartphones
Køberne gider ikke Lumia, Windows 10 Mobile og Microsofts smartphones, der nu har kurs mod afgrunden.
Microsofts telefoner med Windows-platformen udgør nu 0,7 procent af det globale marked, viser tal fra analysefirmaet Gartner. Tallene dækker første kvartal 2016, hvor der kun blev solgt 2,4 millioner Windows-telefoner.
I samme periode 2015 lå salget på 8,2 millioner enheder, og Microsoft havde dengang en markedsandel på 2,5 procent af smartphone-markedet.
Microsoft har netop annonceret frasalget af deres entry-level telefondivision, som de tidligere købte fra Nokia, og i en kommentar til The Verge nævner Microsoft ikke nye Lumia-telefoner med så meget som ét ord, men de lover at vedligeholde eksisterende Lumia-telefoner.
Er Microsofts dage på smartphone-markedet så talte? Ikke hvis man skal tro en lækket mail fra Windows topchefen Terry Myerson. Her skriver han: ”Vi (Microsoft) er ’committed’ til at levere Windows 10 på mobile enheder". Det oplyser Computerworld.
- Rygter om Surface Phone - så vild bliver den
Microsoft vil de kommende år ikke hente markedsandele i smartphone-markedet, lyder den dystre forudsigelse fra Gartner.
- Er det slut for Windows Phone? (februar 2016)
Alt imens Microsoft er på katastrofekurs, så er Nokia ironisk nok på vej tilbage. Godt nok annoncerede Microsoft et køb af Nokias mobilforretning tilbage i september 2013, men Nokia Corporation har beholdt rettighederne til varemærket samt patenterne. Det er præcis det, som nu skal udnyttes.
- Nokia kommer tilbage – nye telefoner og tablets med Android
Kommentar: Økosystemet fejler
Jeg tror ikke på Microsoft, og har ikke gjort det længe. Windows 10 Mobile er et rigtigt godt system på mange punkter, men økosystemet fejler i forhold til apps. Ikke de apps Microsoft gerne vil fortælle allerede ER i deres app-store, men dem som ikke er der. Dem som forbrugerne anvender i dagligdagen.
Skifter en bruger fra Android eller iOS til en Lumia telefon vil der være ALT for meget, som ikke er tilgængeligt, og hvor der skal laves krumspring. Det duer ikke!
I erhvervssegmentet tales ofte om, at Microsoft telefonerne har godt fat. Jo tak! Men det er da ikke fordi medarbejderne selv har valgt telefonen. Det er fordi IT-afdelingen siger, at det er den de skal have eller kan få.
Ærgerligt for Windows og Microsoft. Hardwaren og styresystemet er faktisk slet ikke dårligt, men app-delen har de aldrig formået at løbe i gang.
- Kommentar: Hvad har I tænkt jer, Microsoft? (2015)
Mere til historien
Da Microsoft i 2013 overtog Nokias mobilforretning var det samtidigt sidste gang vi så Nokia som varemærke på Brandirectorys top 500.
Læs også:
- Køberne har ventet på Nokia
KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.