Microsoft er på katastrofekurs med smartphones

Køberne gider ikke Lumia, Windows 10 Mobile og Microsofts smartphones, der nu har kurs mod afgrunden.

Microsoft Lumia 535

Microsoft Lumia 535 (Foto: Microsoft)

Microsofts telefoner med Windows-platformen udgør nu 0,7 procent af det globale marked, viser tal fra analysefirmaet Gartner. Tallene dækker første kvartal 2016, hvor der kun blev solgt 2,4 millioner Windows-telefoner.

I samme periode 2015 lå salget på 8,2 millioner enheder, og Microsoft havde dengang en markedsandel på 2,5 procent af smartphone-markedet.

Microsoft har netop annonceret frasalget af deres entry-level telefondivision, som de tidligere købte fra Nokia, og i en kommentar til The Verge nævner Microsoft ikke nye Lumia-telefoner med så meget som ét ord, men de lover at vedligeholde eksisterende Lumia-telefoner.

Er Microsofts dage på smartphone-markedet så talte? Ikke hvis man skal tro en lækket mail fra Windows topchefen Terry Myerson. Her skriver han: ”Vi (Microsoft) er ’committed’ til at levere Windows 10 på mobile enheder". Det oplyser Computerworld.

- Rygter om Surface Phone - så vild bliver den

Microsoft vil de kommende år ikke hente markedsandele i smartphone-markedet, lyder den dystre forudsigelse fra Gartner.

- Er det slut for Windows Phone? (februar 2016)

Alt imens Microsoft er på katastrofekurs, så er Nokia ironisk nok på vej tilbage. Godt nok annoncerede Microsoft et køb af Nokias mobilforretning tilbage i september 2013, men Nokia Corporation har beholdt rettighederne til varemærket samt patenterne. Det er præcis det, som nu skal udnyttes.

- Nokia kommer tilbage – nye telefoner og tablets med Android

Kommentar: Økosystemet fejler

Jeg tror ikke på Microsoft, og har ikke gjort det længe. Windows 10 Mobile er et rigtigt godt system på mange punkter, men økosystemet fejler i forhold til apps. Ikke de apps Microsoft gerne vil fortælle allerede ER i deres app-store, men dem som ikke er der. Dem som forbrugerne anvender i dagligdagen.

Skifter en bruger fra Android eller iOS til en Lumia telefon vil der være ALT for meget, som ikke er tilgængeligt, og hvor der skal laves krumspring. Det duer ikke!

I erhvervssegmentet tales ofte om, at Microsoft telefonerne har godt fat. Jo tak! Men det er da ikke fordi medarbejderne selv har valgt telefonen. Det er fordi IT-afdelingen siger, at det er den de skal have eller kan få.

Ærgerligt for Windows og Microsoft. Hardwaren og styresystemet er faktisk slet ikke dårligt, men app-delen har de aldrig formået at løbe i gang.

- Kommentar: Hvad har I tænkt jer, Microsoft? (2015)

Mere til historien

Da Microsoft i 2013 overtog Nokias mobilforretning var det samtidigt sidste gang vi så Nokia som varemærke på Brandirectorys top 500.

Læs også:
- Køberne har ventet på Nokia

Nu kan du spille Fortnite på iPhone og iPad igen

Microsoft giver Fortnite-fans muligheden for at spille Fortnite på deres Apple-enheder.

 

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
9 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram