2014 blev et rekord år for Huawei

Huawei har i 2014 opnået stor succes. Stort overskud, milliardinvesteringer i innovation og udvikling er blandt succespunkterne. 2015 ser spændende ud.

Huawei er mere end blot en mobil og tablet producent, der leverer produkter og ydelser i mange størrelser og klasser, fordelt på flere forretningsområder. Ét af disse er Huawei Consumer Business Group, hvor selskabet i 2014 præsterede en flot indtægtsstigning.

Huawei CEO, Ken Hu

Huawei CEO, Ken Hu

Sammenlignet med 2013 steg selskabets indtægt på området med hele 32,6 procent, hvilket har akkumuleret en indtjening i 2014 på hele 12 milliarder dollars, svarende til 83,3 milliarder kroner. Den stigende indtjening skyldes ifølge Huawei deres markante satsning og udvikling i vækstlandende.

Huawei siger farvel til Ascend-navnet

Samlet set for virksomheden er indtjeningen steget med 20,6 procent i 2014, set i forhold til året før. Det får den samlede omsætning op på hele 46,5 milliarder dollars, eller 323 milliarder kroner. Den forhøjede omsætning har givet Huawei et nettoafkast på 4,5 milliarder dollars, svarende til 31,2 milliarder kroner.

- ”Vores stærke vækst i omsætningen i 2014 kan henføres til en fortsat fokus på vores strategi, mens den stigende profit skyldes strømlinet ledelse og forbedringer i den samlede effektivitet, "siger Ken Hu, næstformand for bestyrelsen og assisterende direktør. "Med store investeringer i innovation på områder som cloudcomputing, big data, 5G, SDN og NFV, tror vi, vi er godt positioneret til at fange de enorme forretningsmuligheder i denne digitale transformationsæra."

Huawei lancerer Honor som selvstændigt brand

Selvom virksomheden oplever stigende indtjening samt overskud, henføres der stigende ressourcer på udvikling og innovation. Således kunne Huawei i 2014 se hele 45,8 milliarder kroner investeret i deres R&D afdeling (research og udvikling), en stigning på 29,3 procent fra året før.

Huawei Ascend P7 vinder EISA-pris

Med selskabets positive årsregnskab aflagt for investorerne, kan man nu se frem mod et spændende 2015, hvor Huawei under MWC i Barcelona, allerede har gjort sig bemærket med Huawei Watch og andre spændende produktnyheder.

Mere til historien

Huawei afholder om blot to uger en stort presseevent i London, hvor det forventes at næste store topmodel og efterfølger til Huawei Ascend P7 præsenteres. Sidste år løb netop den nuværende topmodel Ascend P7 med både en EISA-pris samt ris og ros fra journalister.

Huawei bekræfter Leica-samarbejde er slut

Xiaomi og Leica har indgået et samarbejde omkring mobilkameraet. Nu bekræfter Huawei, at de ikke længere samarbejder med Leica.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram