Ingen regler: Teenagere har frit spil på mobilen

Forældre skal ikke kun opdrage børnene om slik og sengetid. De skal også opdrage om sociale medier og opførsel på digitale platforme.

Spørger man de ældste elever i folkeskolen eller gymnasielever om deres forældre har sat regler op for brugen af de digitale platforme, svarer ni ud af ti nej.

Det viser en undersøgelse foretaget blandt elever fra seks gymnasier og elever fra 6. til 10. klasse på seks forskellige folkeskoler.

Det er foredragsholderen og konsulenten Søren Hebsgaard, som står bag undersøgelsen. Han har også spurgt de elever der har forældre, som har lavet har lavet regler, hvad de synes om det.

– “Det sjove er jo, at man kan se, at dem, der får stukket regler ud hjemmefra om, hvad de må lave, de kan godt se, at det giver okay mening, at forældrene blander sig i det her. Det er de aller færreste, der synes, at det bare er nederen”, siger Søren Hebsgaard til DR.

Han mener, at sætter man regler op for slik og sengetid, er de sociale medier også en del af børneopdragelsen.

Lykke Møller Kristensen holder workshops og foredrag for forældre, børn, lærere og pædagoger om børns liv på sociale medier, og hun er enig med Søren Hebsgaard:

– “Vi forældre svigter lidt vores ansvar på det her område, fordi vi ikke er på banen. Vi lister ikke regler og rammer op. Jeg kender mange unge mennesker, som ikke engang kender reglerne og ikke kender loven i forhold til at dele billeder og skrive grimt til andre. Og hvem skulle fortælle om de regler? Det skulle vi jo faktisk som voksne”, siger Lykke Møller Kristensen til DR.

Lykke Møller Kristensen mener, at forældrene skal på banen, når børnene får deres første telefon eller tablet.

Mere til historien

Der er over dobbelt så mange elever fra 6. til 10. klasse (knap 16 procent), som har forældre der har sat regler op, end der er gymnasieelever (knap syv procent) , som har regler dikteret af mor og far.


Om Peter Bergman

Peter er freelance-skribent og skriver mest flow-nyheder og news you can use.