Podcast #14: Her er mindst 10 gode råd til din webshop

Sådan bliver du en bedre e-købmand. Vi giver dig bunkevis af gode, gratis råd til, hvordan du får mere værdi ud af din netbutik.

E-handel

E-handelen i Danmark udgør i øjeblikket over 50 mia. kroner om året, siger FDIH. Væksten ventes at være 15 procent.

E-handlen er kommet for at blive. I øjeblikket køber private forbrugere 14 procent af deres varer på nettet, og dette tal forventes at stige voldsomt i de kommende år.

I 2012 udgjorde nethandelsomsætningen i Danmark 55 milliarder kroner, et tal der ifølge FDIH allerede i år, vil været steget med 15 procent. Så der er rig mulighed for, at stå på dette hurtigt kørerende tog, inden det passerer.

I Teknologimagasinet MereMobil har vi i podcast nummer 13, taget temperaturen på den danske e-handel, sammen med Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

I dette efterfølgende program, er en ekspert i e-handel Lars Hedal fra Hedal Kruse Brohus A/S gæst. Han kommer med nærværende gode råd til bedre e-handel – de fleste tips er noget, at langt de fleste vil kunne lære noget af; nystartere såvel som etablerede.

10 tips fra programmet

Nogle af de tips og tricks der bringes i udsendelsen, har vi samlet herunder i punktform.

    • Det handler ikke om at være billigst på nettet. God kundeservice er også en vigtig faktor.
    • Tilbyd kunderne noget ekstra. Giv gerne gratis vejledning til kunden, i forhold til den vare du sælger.
    • Læg varerne pænt frem i netbutikken i form af gode billeder. Du udstiller også varerne pænt i den fysiske forretning.
    • En netbutik drives ikke med venstre hånd. Det er en rigtig forretning, der kræver et langt sejt træk. Ingen butik passer sig selv, og slet ikke på nettet.
    • Udnyt de døde timer i åbningstiden i den fysiske forretning, til at vedligeholde webshoppen.
    • Sender du nyhedsbreve ud, så gør dem relevante og personlige. Kunderne vil gerne kunne “mærke”, den der står bag butikken.
    • Inden du vælger e-handels platform, så søg råd hos andre. Eventuelt hos konkurrenter, eller i de lokale erhvervscentre.
    • Sæt realistiske mål for netbutikken, og undlad at overinvestere i dyre systemer, før du har omsætningen, der kan forsvare det.
    • Husk: Du bliver aldrig klar eller færdig. Præcis som en fysisk forretning, er en netbutik dynamisk. Overvej også, om du kan sælge fra webshoppen i din fysiske butik, ved at have en iPad til rådighed for kunderne.
    • Hvis du bliver kontaktet på telefonen, af en Adwords sælger, så bed dem bevise de er gode. Giv dem f.eks. 1.000 kroner, og lad dem vise, at de kan investere dem godt for dig. Undlad at indgå lange aftaler på Adwords og webshop-systemer.

Lyt: Podcasten ”Gratis råd til din webshop”

Del 2 af podcasten om e-handel, kommer vi med mange lavpraktiske råd og tips, til at blive en bedre e-købmand.

Sådan lytter du til podcasten fra MereMobil.dk

Du får i progammet en byge af vejledning fra Lars Hedal, adm. Direktør i Hedal Kruse Brohus A/S, der udover at have vundet en masse e-handelspriser, også står bag løsninger til kendte brands som Matas, Super Best, Intersport, Wupti og mange andre.

Husk også at lyt til del 1 af programmet om e-handel.

Afspiller og link til download finder du i toppen af denne artikel. Du kan også hente Meremobil i iTunes Podcast, via TuneIn Radio eller finde os på YouTube.

 

TilrettelæggelseJohn G. Pedersen

ProducerMike Forde

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.