Sådan hjælper teleselskaberne med at få danskere hjem
Udenrigsministeriet får hjælp af de danske teleselskabe til at få de mange danskere hjem, som endnu befinder sig i udlandet. Bliv klogere her.
Teleselskaberne hjælper Udenrigsministeriet med at få danskere, som endnu ikke er kommet hjem, retur til Danmark.
Teleselskaber har hjulpet med at få danskere hjem
Det sker blandt andet ved, at Udenrigsministeriet dagligt får besked om antallet af SIM-kort, som indenfor de seneste 24 timer har været registreret på et udenlandsk netværk.
Et teleselskabe som 3 sender opgørelsen til Udenrigsministeriet hver dag klokken 11 og de får mellem fem og 15 forskellige SMS’er tilbage i løbet af dagen, som de skal udsende til kunderne i udlandet på vegne af Udenrigsministeriet.
-”Jeg kan ikke huske, at vi nogensinde før har stået i en lignende situation, hvor vi teleselskaber er blevet bedt om at hjælpe myndighederne med at udsende så meget information, så ofte og til så mange mennesker. Ofte er der tale om tidskritiske oplysninger om f.eks. akutte flyafgange, som kan tikke ind kl. 2 om natten og skal ekspederes med det samme. Men vi står naturligvis til rådighed, når det gælder,” fortæller Stefan Ring Støhrmann, som normalt er Radio Network Engineering Manager, men for tiden også Udenrigsministeriets kontaktperson og ansvarlig for at koordinere indsatsen hos 3.
Ifølge 3 drejer det sig om mange tusinde mennesker, skriver de i en pressemeddelelse.
Teleselskaberne har i denne situation for første gang udsendt en SMS med politie som afsender, til alle danske mobilnumre. Ligesom de også har udsendt andre beskeder til kunderne i udlandet.
Rabat på ekstra data under coronakrisen
-”En sms kan kun indeholde 160 tegn, inklusive mellemrum. Er den længere end det, er der egentlig tale om flere sms’er, som telefonen kæder sammen til én. Sms’en fra Udenrigsministeriet til alle vores kunder i udlandet var på knap 1600 tegn, og derfor var der reelt tale om 10 sms’er, som skulle sendes til vores på det tidspunkt mere end 100.000 kunder i udlandet. Det var en tung omgang,” siger Stefan Ring Støhrmann.
Coronakrisen koster penge
De mange SMS’er til udlandet har en økonomisk omkostning for teleselskaberne, ligesom de mange timer, som også investeres i arbejdet.
-”Det er en helt ekstraordinær situation, og sms’erne er et vigtigt værktøj for myndighederne til at guide folk hjem. Det er et stort ansvar og en vigtig opgave, som vi hellere end gerne påtager os,” afslutter Stefan Ring Støhrmann.
Teleselskaberne har også givet danskerne i udlandet gratis SMS og telefoni, hvilket YouSee meldte ud først, men de øvrige selskaber fulgte efter.
Mere til historien
Coronakrisen har også givet et øget dataforbrug, hvilket blandt andet har betydet, at steamingtjenester som Netflix, YouTube og Apple TV+ har sænket kvaliteten.