Netflix reducerer billedekvaliteten i 30 dage

Netflix har bekræftet, at billedekvaliten sænkes i Europa for at skabe mindre belastning på internettet under coronakrisen.

Netflix cache-server hos Telenor (Foto: Telenor)
Her ses Netflix cache-servere hos Telenor (Foto: Telenor)

Internettet er under pres i Europa som følge af coronakrisen. Det gælder både nettet via faste og mobile forbindelser.

Netflix vælger nu at imødekomme et ønske fra EU om at reducere billedekvaliteten i en periode på 30 dage, skriver Ekstra Bladet med kilde i Business Insider og Reuters.

Netflix-kunderne har krav på kompensation

Denne artikel er bragt i samarbejde med Ekstra Bladet.

Det betyder, at billedkvaliteten hos brugerne bliver dårligere, men ikke ringere end at man fortsat får en god kvalitet, lover Netflix ifølge Business Insider.

Ifølge medierne har Netflix overfor Reuters bekræftet tiltaget.

Ændringen kommer, efter de europæiske myndigheder har opfordret netbrugerne til tilbageholdenhed.

Den europæiske kommissær for det indre marked, Thierry Breton, og Reed Hastings, der er chef for Netflix, har også under et telefonopkald diskuteret problemerne med, at datapresset fra blandt andet Netflix-kiggeriet er blevet alt for stort, skriver Ekstra Bladet.

Ifølge Thierry Breton og dermed EU behøves man ikke se film- og tv-serier i HD-kvalitet hele tiden. Man kan godt klare sig med Standard Kvalitet (SD), mener han. Den opfordring følger Netflix altså ved at sænke billedkvaliteten for alle kunder i Europa.

Tiltaget kan angiveligt reducere datatrafikken med 25 procent.

Netflix har ikke kommunikeret noget på deres website eller i appen om reduktionen af billedekvaliten. Der er heller ikke nogle meldinger om hvorvidt kunder med et 4K-abonnement skal forvente at få refusion i deres abonnement.

► Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.

Mere til historien

Netflix har cachingservere rundt omkring i verden – inklusive i Danmark. Det bevirker, at Netflix trafikken hos et specifikt teleselskab kan afvikles direkte fra cachingserverne lokalt hos teleselskabet og udelukkende transmitteres via selskabets eget netværk.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.