Netflix-kunderne har krav på kompensation

Når Netflix skærer 25 procent af billedkvaliteten har kunderne krav på kompensation, lyder det fra en ekspert.

For at sikre et stabilt internet under coronakrisen har Netflix og YouTube valgt at følge EU’s anbefaling om at skrue ned for streamingkvaliteten.

Netflix efterkommer forslaget og forventer at spare op mod 25 procent af båndbredden, der anvendes til film, serier og andet indhold. YouTube har ligeledes tilsluttet sig,

YouTube følger Netflix og sænker streamingkvaliteten

Verdensomspændende krise eller ej så ændrer det ikke på dine rettigheder som forbruger. Den vare du køber hos Netflix skal leveres som aftalt ellers skal du kompenseres.

 – ”Krisen ændrer ikke ved forbrugernes rettigheder. De forsvinder ikke med denne krise. Hvis kvaliteten ikke leveres som aftalt, har man krav på kompensation og i slemme tilfælde ret til at ophæve kontrakten,” fortæller Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til MereMobil.dk.

Han slår fast, at Forbrugerrådet Tænk har forståelse for EUs opfordring til at mindske belastningen af nettet i den nuværende situation. Vagn Jelsøe tror, at også de fleste forbrugere har forståelse for situationen.

– ”Det fremgår ofte af de specifikke aftalevilkår, hvilken kompensation der gives. Hvis der ikke er fastsat meget præcise kompensationsformer i aftalevilkårene, behøver det jo ikke være penge på bordet her og nu. Det kunne eksempelvis være en betalingsfri periode svarende til en fjerdedel af den periode, hvor kvaliteten har været sænket,” lyder det fra Vagn Jelsøe.

Vicedirektørens forslag om en betalingsfri periode på en fjerdedel kommer ind i billedet, da Netflix angiveligt forventer at reducere båndbredden med 25 procent.

Han er overbevist om, at forbrugerne vil efterspørge en hurtig melding fra Netflix om, hvordan de som kunder bliver kompenseret.

INFO: Du kan se, hvor hurtigt internet, du kan få på din adresse her.

Netflix reagerer

Hvordan, eller om, Netflix vil kompensere kunderne, vides på nuværende tidspunkt ikke.

– “På baggrund af drøftelserne mellem Reed Hastings og EU-kommissær Thierry Breton, og i betragtning af de ekstraordinære udfordringer forbundet med coronavirus, har vi valgt at reducere bithastighederne på alle Netflix-streams i Europa i 30 dage. Vi vurderer, at det vil reducere Netflix-trafikken på de europæiske netværk med ca. 25 procent, mens vi samtidig sikrer en god service og kvalitet til vores medlemmer,” udtaler en talsperson fra Netflix i en mail til MereMobil.dk.

Hvorvidt kunderne skal forvente kompensation for reduktionen i billedkvaliteten svarer Netflix ikke på.

– “Hertil har Netflix ingen yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt,” lyder det kortfattede svar.

INFO: Artiklen er oprindeligt udgivet den 20. marts 2020. Den 21. marts er en reaktion fra Netflix tilføjet.

Markedet for streaming er i rivende udvikling. I min techpodcast episode 71 taler jeg med kulturkommentator Niels Frid-Nielsen, der i to årtier har fulgt udviklingen inden for film, TV, serier og streaming. Du bliver klogere på den fascinerede udvikling.

Lyt med herunder eller i din favoritpodcast-app. Du skal gå frem til 11:00 minutter.

► Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.

Mere til historien

Netflix vil reducere billedkvaliteten i 30 dage. Det er på nuværende tidspunkt ikke meldt ud, hvor længe YouTube vil køre med reduceret kvalitet.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.