Et Facebook-like er ikke nok til virksomheder må kontakte dig
Frygt ej. Selvom du reagerer på et Facebook-opslag, så må virksomhederne ikke kontakte dig. Det fastslår Forbrugerombudsmanden.
Du har måske prøvet, at blive inviteret til en virksomheds Facebookprofil, hvis du blot har reageret på et opslag? Har du det, er du blevet udsat for spam, fastslår Forbrugerombudsmanden. Det skriver DR.dk.
– Facebook Messenger får reklamevideoer
Denne konklusion kommer efter, at en virksomhed har spurgt, hvorvidt Facebooks ”invitér til side”-funktion reelt set er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser.
– ”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.” Sådan lyder markedsføringslovens paragraf 10, stk. 1.
– Facebook kigger med – også når du ikke bruger Facebook
Og nu har Forbrugerombudsmanden altså besluttet, at det er spam, hvis en virksomhed gør dette.
– ”En virksomhed må kun invitere dig til at ‘synes godt’ om sin side eller på anden måde kontakte dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det,” konstaterer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Dermed er Facebook og lignende altså ikke anderledes end traditionelle e-mails. I markedsføringslovens forstand forstås begge dele som elektronisk post.
– Sådan beskytter du dit privatliv mod Facebook
Virksomheder må derfor ikke klikke ”Inviter til side”, selvom du har liket nogle af deres opslag. For at benytte funktionen ”Inviter til side” kræver det et klart samtykke fra forbrugeren.
Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen fortæller også, at udviklingen på de sociale medier gør at vi løbende skal vurdere fortolkningen af lovgivningen.
Mere til historien
Cirka to tredjedele af alle danske virksomheder er på de sociale medier, det viser Danmarks Statistik.
Læs også:
– Facebook taber de unge til Instagram og Snapchat