Tæt kamp: Facebook taber de unge til Instagram og Snapchat

Facebook og Instagram er i hård kamp med Snapchat om de unge brugere. Snapchat synes at have gode kort på hånden, men Instagram vokser.

Sociale medier (Foto: Pixabay.com)

Det Facebook ejede Instagram vokser stadig  (Foto: Pixabay.com)

Facebook vil i 2017 tabe 3,4 procent af de unge brugere mellem 12 og 17 år. Det skriver Berlingske Business på baggrund af en analyse foretaget af analysefirmaet EMarketer.

EMarketers analyse gælder dog alene USA, men i rå tal forventer analysefirmaet, at 14,5 millioner færre i aldersgruppen vil bruge verdens største social netværk.

Ifølge EMarketeres vælger de 12 til 17-årige i stedet konkurrenterne Snapchat og Instagram. Begge er billedtjenester og sidstnævnte ejes af Facebook. Desuden er det første gang EMarketer forudser et fald i Facebook-brugere.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Ifølge Berlingske Business har de tre sociale netværk følgende antal brugere i aldersgruppen 18 til 24 år:

  • Snapchat 24,4 millioner
  • Facebook 23,5 millioner
  • Instagram 22,1 millioner

Facebook + Instagram = størst

Samlet set er Facebook klart i førertrøjen, specielt er tallene på Instagram vokset efter Instagram er begyndt at tilbyde brugerne en række funktioner, som stort set er kopier af funktioner, som Snapchat var først med.

Blandt de 12-17-årige fører Snapchat med 15,8 millioner brugere, hvor Facebook har 14,5 millioner og Instagram 4,2 millioner.

Snapchat snupper annoncerne

Samtidig kan EMarketeres dog konstatere, at Snapchat har sat sig forrest i vognen, når det gælder annoncepenge.

Annoncering på Snapchat når nemlig ud til 26 millioner brugere i aldersgruppen 13 til 24 år. Her vurderer analysefirmaet, at Facebook er en smule bagefter med mellem 25 og 26 millioner modtagere i aldersgruppen.

Facebook taber børnene

Ifølge senioranalytiker hos EMarketer, Oscar Orozco, kan de nye generationer på de sociale platforme blive Facebooks helt store udfordring.

– “Ud over dem, som allerede har sagt farvel, synes teenagere og børn mellem 10 og 12 år, som bliver ved med at bruge Facebook, at blive mindre engagerede. De logger mindre hyppigt ind og tilbringer mindre tid på platformen”, siger Oscar Orozco i analysen og tilføjer, at mange børn er “Facebook-nevers” og går direkte til Instagram.

Mere til historien

I september er det seks år siden Bobby Murphy og Evan Spiegel lancerede Snapchat, og selskabet bag Snapchat kunne tidligere på måneden fortælle, at tidsforbruget for unge under 25 år er steget gevaldigt det seneste halve år. Ifølge Snapchat er stigningen på hele 33 procent.


Om Peter Bergman

Peter er freelance-skribent og skriver mest flow-nyheder og news you can use.