Operatørerne om Note 7: Niche, business, alle

Operatørerne ser vidt forskelligt på Note 7’s målgruppe. Galaxy Note 7 appellerer til alle mobilkøbere, en nichegruppe og business-segmentet.

Samsung Galaxy Note 7

Samsung Galaxy Note 7 (Foto: MereMobil.dk)

Der er ikke en rød tråd i hvilke kundesegmenter de danske mobiloperatører forventer, at skulle sælges Samsung Galaxy Note 7 til. Alt efter hvor svaret kommer fra, bliver der sagt ”niche-produkt”, ”erhvervsbrugere” og ”bred appel”.

– ”Køberen af Note 7 er en højt involveret smartphone-bruger, som sandsynligvis tidligere har haft en smartphone med en stor skærm, eller som tænker, at det nu er tid til at droppe tabletten og få koblet alt ind i én enhed. Det er en kunde, der bruger sin smartphone til mere end de fleste. Typisk er brugeren lidt mere forretningsorienteret,” fortæller 3’s privatkundedirektør, Davis Elsass, til MereMobil.dk.

TDC Group synes Note 7 har spændende nye funktioner, f.eks. iris-scanner og S Pen, og forventer særligt en stærk appel over for erhvervsbrugerne.

En anerledes opfattelse af kundetypen kommer fra Telia.

Galaxy Note 7 – specifikationerne

Ikke et nicheprodukt

– ”Jeg synes ikke, den er et nicheprodukt. Jeg mener, den har bred appel til både business og consumer. Et lækkert produkt med blandt andet digital pen,” siger Helle Jensen, device manager, i Telia.

Hun forventer et godt salg af Note 7, dog ikke er på niveau med Galaxy S7’erne. Telia oplyser, at de tidligere har solgt godt af Note-serien, men kommer ikke med konkrete tal.

Note 7 vil ikke sælge i nærheden af S7’erne

Telenor tilslutter sig den brede appel hos kunderne, og forventer Note 7 bliver populær hos privatkunderne.

– ”Produktet minder og Samsung Galaxy S7 Edge, som har været populært i alle kundegrupper. Det er vores klare forventning, at Galaxy Note 7 får en bred appel,” lyder det fra pressechef Anne Faigh Rydell hos Telenor.

Note 7 er Samsungs første smartphone med USB Type-C

Samsung: Note har loyal kundeskare

Samsung Galaxy Note 7

Samsung Galaxy Note 7 (Foto: MereMobil.dk)

– ”Siden den første Samsung Galaxy Note, der kom i 2011, har serien haft en stor loyal kundeskare, som har været med lige fra vi introducerede den første Note-telefon,” siger Claus Holm, landechef hos Samsung Danmark.

Claus Holm peger på, at erhvervskunderne har udvist stor interesse for Note 7, hvor nogle virksomheder ser en fordel i produktets udvidede funktioner, og mulighederne for at interagere med pen-funktionalitet direkte i apps.

Samsung har desuden oplevet stor interesse fra kunder, som går op i, at have den nyeste hardware og de nyeste sikkerhedsfunktioner. F.eks. Sikker Mappe, hvor udvalgte apps og andet indhold krypteres og beskyttes med eksempelvis iris-scan,

Særligt store virksomheder er opmærksomme på mulighederne i Samsung Knox – særligt i forhold til MDM (Mobile Device Management) samt Knox Mobile Enrollment som bruges til at integrere telefonen i virksomhedens infrastruktur. Knox funktionerne findes også i blandt andet Galaxy S7-serien.

Samsung Galaxy Note 7 kan købes i Danmark fra fredag den 2. september 2016. Forsalget starter den 16. august. Note 7 får en vejledende pris på 6.699 kroner uden abonnement.

Læs mere om priserne på Galaxy Note 7

Første kig på Galaxy Note 7

Mere til historien

Den første Samsung Galaxy Note, der blot hed Galaxy Note, blev annonceret ved IFA-messen i Berlin i 2011. Note 7 er faktisk den ottende telefon i serien. Galaxy Note, den første, har solgt omkring 10 millioner eksemplarer på verdensplan.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.