Sony: Smartphones alene er ikke rentabelt nok

TOKYO: Hvis smartphone-divisionen skal være rentabel, er smartphones alene ikke nok, lyder det fra Sony.

SONY's hovedkvarter i Tokyo, Japan (Foto: MereMobil.dk)

SONY’s hovedkvarter i Tokyo, Japan (Foto: MereMobil.dk)

Smartphone-markedet på verdensplan domineres af Apple og Samsung. Over de seneste par år har vi set hvordan særligt nye kinesiske brands rører på sig, og et firma som Huawei ligger nu nummer tre. OnePlus, Xiaomi og Oppo er eksempler på andre producenter, som presser de gamle spillere på markedet såsom Sony, HTC og LG.

Sony har haft det svært ved at få ordentligt fat på smartphonemarkedet, og på et tidspunkt gik snakken om, at de ville trække sig helt fra smartphone-kategorien, hvilket dog senere blev afvist af Sony, som værende en misforståelse.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

I andet kvartal 2015 kunne Strategy Analytics rapportere om en markedsandel for Sony på 2,1 procent, mål indenfor smartphones. I den rapport sidder Samsung på 21, 2 procent og Apple kom ud som nummer to med 14,0 procent.

Med Xperia X-serien, som blev lanceret på Mobile World Congress 2016, tog Sony hul på et nyt kapitel, hvor de forsøger at redefinere telefondelen af butikken.

Xperia X erstatter Sony Xperia Z-serien

Xperia er også tilbehør

Kaz Tajima, senior vice president, Sony Mobile Communications (Foto: MereMobil.dk)

Kaz Tajima, senior vice president, Sony Mobile Communications (Foto: MereMobil.dk)

Xperia er ikke længere kun et mobilbrand. Produkterne Xperia Ear, Xperia Eye, Xperia Projector og Xperia Agent er eksempler på, hvordan Xperia varemærket fremadrettet vil blive anvendt anerledes.

– ”Med den kinesiske konkurrence er konkurrencesituationen på nogle punkter fastlåst, og vi vil holde vores fod indenfor på smartphone-markedet, men vi vil ikke lave en sund forretning, hvis vi udelukkende fokuserer på telefoner. Derfor tror vi, der skal bygges en ny forretning omkring telefonerne med ’smartprodukterne’,” fortalte Kaz Tajima, senior vice president, Sony Mobile Communications, til MereMobil.dk, under et besøg på Sonys hovedkontor i Tokyo.

De nye tilbehørsprodukter er eksempler på nogle af de ting Sony-chefen beskriver, og som de forsøger at bygge omkring smartphone-forretningen. Sonys strategi minder om det univers LG lige nu bygger omkring det seneste topprodukt LG G5. LG’s tilbehør bærer fællesnavnet LG Friends.

Xperia Eye, Projector og Agent er indtil videre kun koncept-produkter, fortæller Sony. Der er ikke sat priser eller salgsstartdatoer på den. Desuden kan designet ændre sig, men de VIL komme på markedet. Xperia Ear er at finde på markedet denne sommer, mens Sony senere i år vil offentliggøre mere om planerne for de andre produkter.

Europa er vigtig for Sony

Kaz Tajima ser et stort potentiale i det europæiske marked, som han anser vigtigt for dem. Faktisk kommer halvdelen af Sonys forretning fra salg i Europa og de omkringliggende lande.

Tiden vil nu vise, om forbrugerne har lyst til, at købe tilbehøret og har interesse i de nye koncepter, som producenterne tilbyder.

I 2014 trak Sony sig fra computermarkedet ved at frasælge Vaio. Sammen med Vaio flyttede også medarbejderne der arbejdede med det, så den store forskel er, at computerne nu kun bærer ”Vaio”-navnet uden Sony ved siden af.

 – Sony sælger Vaion – satser på mobiler og tablets

Vaio ejes fortsat som varemærke af Sony, men benyttes på licens til produkter i Japan og USA.

Mere til historien

Varemærket Xperia er sammensat af ”Experience” og ”ia”, der på latin betyder ”places / steder”.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.