Huawei vækster markant i forhold til sidste år

Huawei har netop meldt ud, at de sendte 34 millioner smartphones på markedet i årets første seks måneder, hvilket er en stigning på 62 procent i forhold til samme periode sidste år.

Huawei Ascend P7

Huawei Ascend P7 (Foto: MereMobil.dk)

Huawei Technologies Co Ltd. har netop offentliggjort tallene for hvor mange smartphones de har sendt på markedet det første halvår 2014 til at være hele 34,27 millioner på verdensplan. Dette er en stigning på hele 62 procent i forhold til samme periode sidste år.

Målet for Huawei var, at sende 80 millioner smartphones på markedet i 2014, så de har altså angiveligt nået omkring 43 procent af deres mål, ifølge Reuters.com.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Huaweis markante vækst på smartphone-markedet viser også, at der efterhånden er en hård konkurrence på mobilmarkedet. Selv Samsung Electronics, der netop nu er verdens største mobilproducent, har kunne fremlægge det dårligste kvartalsregnskab i to år. Og konkurrenter som Huawei har billigere topmodeller end de store brands, som Samsung.

Analyse: Galaxy S5 sælger dårligere end Galaxy S4

Ud af de 80 millioner smartphones, som Huawei planlægger at sende på markedet i år, ventes det omkring 20 procent af dem er mid- til high-end modeller. Dette har firmaet tidligere i år fortalt Reuters.

Huaweis omsætning stiger – smartphones er grunden

Huawei oplyser, at de har sendt mere end 20 millioner smartdevices, inklusive smartphones og tablets, ud på det kinesiske marked i årets første seks måneder. Et langt og stabilt samarbejde med de tre største operatører giver Huawei en hjemmebane-fordel over konkurrenterne Samsung og Apple på det kinesiske marked. Dog vil Huawei ikke ud med det specifikke antal af smartphones på det kinesiske marked.

Huawei sad på 4,7 procent af det globale smartphone marked i årets første kvartal, hvor de indtog tredjepladsen efter Samsung og Apple, med henholdsvis 30,8 procent og 15,2 procent af markedet. Det viser tal fra IDC.

Mere til historien

Huawei udtalte i maj måned, da de præsenterede topmodellen Ascend P7, at målet var at sælge 10 millioner af denne.

Læs også:
Testen af Huawei Ascend P7


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.