Facebook spænder ben for virksomheder

Det er blevet sværere for virksomheder at sprede deres budskaber på Facebook, uden at betale for annonceringen.

Facebook reach

Facebook reach

Facebook har i starten af december måned foretaget en justering af en algoritme, som kan koste virksomheder mange penge. Det skriver EPN.dk.

For brugerne betyder det, at der er ændret i indholdet, som bliver præsenteret af statusopdateringer, nyhedshistorier og billeder i deres nyhedsfeed. Nyhedsfeedet er det første, som man ser når Facebook åbnes – hvad enten det er på computeren eller via en applikation på mobilen.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Drop Facebook i julen og nedsæt risikoen for indbrud

Mange virksomheder, butikker eller nyhedsmedier, har i en årrække kunne få synlighed via deres ”Facebook-sider”, men den nye justering har altså vist sig at gøre ”rækkevidden” bliver markant mindre – særligt hvis de ikke betaler for at nå længere ud. Det skriver Business Insider.

Facebook skriver i blogindlægget, at de har lavet ændringen for, at brugerne får flere af de nyhedshistorier, som er relevante for dem.

Detailhandlere, som Business Insider har talt med mener, at deres rækkevidde (den såkaldte reach) på opslag er faldet med omkring 40 til 80 procent.

MereMobil.dk på Facebook

MereMobil.dk på Facebook

Detailhandlen forundret over ændringen

Forskellen, som denne ændring i algoritmen har givet, undrer detailhandlerne der gennem de sidste fem år har samarbejdet med Facebook om at få synlighed i nyhedsfeedet.

Sådan som det nu fungerer, så vil det koste virksomhederne endnu flere penge, at få synligheden ud til så mange brugere som muligt.

– “Vores sammenlagte trafik fra Facebook er oppe gennem vores betalte aktiviteter, mens vores ‘organiske’ (gratis) trafik fra Facebook har været konstant nedadgående,” siger en virksomhedsejer til Business Insider.

Eksperter mener, at det er et gennemtænkt træk fra Facebook, da de gennem mange år har gjort virksomheder afhængige af Facebooks-brugere, så er de jo nødt til at bruge penge på at få deres statusopdateringer så bredt ud som muligt.

Mere til historien

Facebook har i december måned også offentliggjort, at de nu vil til at have videoreklamer i brugernes nyhedsfeed.

WEB-TV: Sådan vil Facebooks videoreklamer virke

Det er dog i første omgang kun en begrænset gruppe personer, som denne nye funktion vil blive testet hos, men mon ikke det udbredes gradvist til at blive vist hos os alle.

Læs også:
Hold ferie fra de sociale medier – med autosvar
Det tager vi mobilbilleder af i julen


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.