Sådan fanger du jule-shopperne via Facebook

TIP: Danskerne er vilde med webshops. Har du en butik så tjek disse tips til brug af markedsføring på Facebook.

Facebook logo

82 procent af danske internetbrugere på nettet shopper i diverse webshops, viser en undersøgelse fra eMarketer. Smartphones indtog har også gjort det nemmere, at shoppe på mobilen. Og det er gode nyheder for særligt de små forretninger, da de her har nye muligheder for at fange kunder og konkurrere med de store butikskæder.

Facebook er klar med 5 tips til, hvordan du kan give markedsføringen en ”skalle” i julen.

1. Mødre shopper via smartphonen – sådan fanger du dem

Mange kvinders aktivitet øges på Facebook i juletiden. Vi vil gerne dele julehyggen med fest, nisser, julehilsner og likes af andres aktiviteret.

Det er også tydeligt, at mange mødre handler ind til jul og nytår via mobiltelefonen. Særligt fra 15. december og frem til årsskiftet.

Små virksomheder har ofte begrænsede ressourcer til markedsføring. Derfor kan det også virke som en stor udfordring. Men faktisk er du rigtig langt, hvis du har en smartphone og en Facebook-profil til din virksomhed. Brug Facebook aktivt som en markedsføringskanal. Du kan via Manager App eller diashowannoncer overføre virksomhedens annoncer på Facebook direkte til mobilen.

2. Videoer engagerer dit publikum – skab indhold og stop scrollende fingre

Der er ingen tvivl om, at video engagerer folk og det behøver ikke være dyrt at producere. Der var engang, hvor video var lig med større produktioner og TV-reklamer. Men sådan er det langt fra mere. Du kan meget direkte fra din smartphone. Både med redigerede videoer og ”Facebook Live” kan du skabe en online tilstedeværelse og nå ud til din målgruppe.

Der er forskere som mener, at 75 procent af alle data vil være i videoformat i 2020.

Vær kreativ og engager dit publikum. Det kræver ikke du opfinder den dybe tallerken. Gør brug af de funktioner, som allerede er til rådighed. For eksempel kan du oprette produktbilleder fra hjemmesiden til det roterende annonceformat, eller du kan spørge dine kunder, om du må dele deres indhold.

3. Målret dit budskab til ”last-minute”-shoppers

December er for mange mennesker en måned, hvor der hele tiden sker noget. Der er julefrokoster, julebesøg, arrangementer, julegaveindkøb og meget mere. Og tit kommer julegaveindkøbene i sidste række. Har du en fysisk butik, så er det dit held. Du kan målrette annoncer på Facebook helt ned til mennesker i nærheden af din butik med annoncer for lokalt kendskab.

4. Lav et mål og se om det virker

Inden du går i gang med en markedsføringskampagne, så er det godt at sætte et mål. Er dit mål at få flere til at besøge din fysiske butik, få flere til at downloade din applikation eller skal der shoppes mere i din webshop? Så anvend værktøjer, som efterfølgende kan måle dine reelle resultater.

Værktøjet Facebook Pixel kan eksempelvis rapportere trafikken, opbygge målgrupper og give indgående information om, hvordan folk agerer når de besøger din hjemmeside. Og når du kan måle, kan du også teste, hvad der egentlig fungerer bedst og dermed optimere din markedsføring.

5. Byg relationer – og genskab forbindelser

Når julen er ovre, så udnyt tidspunktet og byg relationer til dine kunder. Dette kan eksempelvis gøres ved, at oprette en brugerdefineret målgruppe baseret på din kundeliste og genskabe forbindelsen med de kunder, der har handlet i din forretning. Du kan også anvende Facebooks værktøj kopimålgrupper, der kan skabe kontakt med kunder i andre lande, der minder om dine eksisterende.

 

Det er også altid en god idé, at sende nyhedsbreve ud. Og i takt med, at smartphonen bruges mere og mere til at handle på nettet med, så er det heller ikke dumt, at have muligheden for kunderne kan betale med MobilePay eller lignende tjenester.

Mere til historien

Det ventes, at juleshoppingen via smartohonen slår rekord i år.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.