Polestar 4 er en realitet – uden bagrude
En elektrisk performance SUV-coupé er klar fra Polestar, hvilket er den anden SUV i Polestars sortiment.

Polestar har lanceret den nye Polestar 4, som er en elektrisk SUV, hvor der er fokus på ydeevne, teknologi og bæredygtighed.
-“Med Polestar 4 har vi valgt en ny fundamental tilgang til designet af en SUV-coupé. I stedet for blot at moderere en eksisterende SUV og give den en hurtigere taglinje – og dermed gå på kompromis med fx hovedplads og komfort på bagsædet – har vi designet Polestar 4 fra bunden som en ny type SUV-coupé, der hylder komfort og oplevelse for bagsædepassagererne,” siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar.
GUIDE: Det bedste dashcam / bilkamera
Hurtigste Polestar hidtil

Den nye Polestar 4 har designtrækkene fra en coupé og så er det den hurtigste Polestar til dato.
Den er nemlig udstyret med to elektriske motorer, som i fællesskab yder 400 kW / 544 hk. Det betyder også, at den kan accelerere fra 0-100 km/t på kun 3,8 sekunder. Det skal lige nævnes, at der også kommer en variant, som har den halve kraft med 200 kW / 272 hk.
Polestar 4 har et batteri på 102 kWh, hvilket er lidt mindre end på Polestar 3. Men rækkevidden er rimelig ens. Den store variant af Polestar 4 har en rækkevidde på 560 kilometer, mens den lille variant har en rækkevidde op til 600 km. Varianterne med single-motor har baghjulstræk.
I Polestar 4 gøres brug af en ny teknologi, der gør det muligt, at frakoble den forreste elmotor, hvis den ikke er nødvendig. Dette gøres for at øge rækkevidde og effektivitet.

Polestar 4 har et glastag i fuld længde som standard og kan fås med valgfri elektrokromisk funktionalitet, så man kan vælge om glastaget skal være gennemsigtigt eller farvet. Det store glastag strækker sig helt bagtil, hvilket giver en unik atmosfære. Polestar 4 har i øvrigt ingen bagrude.
Tesla-grundlægger vil lave en sandhedsrobot
Bakspejlet er erstattet af en skærm, som viser et realtidsbillede fra et bagkamera, der er monteret på taget. Dette giver et bredere synsfelt end der opleves i de fleste biler. Dette realtidsbillede kan deaktiveres, så føreren i stedet kan se passagerne i bilen, hvis det er nødvendigt.
Polestar 4 kommer med op til 200 kW DC- og 22 kW AC-opladning i alle versioner og har et motoriseret ladelåg. Der er desuden inkluderet tovejsopladning.
Infotainment og teknologier

Skærmen, som Polestar 4, anvender til infotainmentsystemet er på 15,4 tommer og drevet af Android Automotive OS og Snapdragon Cockpit Platform. Der er derfor indbygget Google Assistant, Google Maps og Google Play.
Der er også et lydsystem fra Harman Kardon, som kan tilkøbes som ekstraudstyr. Her får man 12 højttalere og en 1400-watt-hybridforstærker. Der kan også tilføjes yderligere to højttalere til nakkestøtterne på forsæderne – to på hvert. Det gøres med den valgfrie Nappa Pack og så får man 16 højttalere i alt. Apple CarPlay er inkluderet.
De regelmæssige OTA-opdateringer (over-the-air) giver mulighed for at sende nye funktioner og forbedringer til alle biler via fjernadgang, så det ikke er nødvendigt at besøge et værksted for at få den nyeste software, ligesom med alle andre Polestar-biler.
Længe ventet elbil får vild rækkevidde
Mange kameraer og sensorer
Du får også 12 kameraer, 1 radar og 12 ultralydssensorer som standard. Hvoraf det ene er et fører-overvågningskamera, som kun videregiver data uden at optage video og der overvåger førerens øjne og hovedbevægelser. Dette gør den for at hjælpe med at undgå uheld i forbindelse med træthed og uopmærksomhed.
Der findes bag rattet et 10,2 tommer display, hvor oplysninger som hastighed, batteri, rækkevidde m.m. vises.
Polestar 4 starter produktion i november 2023, mens den endeligt kommer til salg og i produktion på vores marked i løbet af 2024.
De vejledende lanceringspriser begynder fra 60.000 Euro. Men nærmere information følger, når salgsstarten nærmer sig.
Mere til historien
Interiøret og materialerne i Polestar 4 er designet ud fra temaet ‘soft tech’ og er inspireret af mode- og sportstøjsindustrien. Farve- og materialevalget udforsker nye muligheder for Polestar – herunder de nye udvendige farver ‘Storm’ og ‘Electron’ samt en unik ny indvendig farve’ Mist’.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

