Nedtur for dansk e-handel
Dansk erhvervsliv på virkes af inflationen, leveringsproblemerne og krigen i Ukraine, samt et uroligt aktiemarked.
Pricerunner er klar med en ny E-handelsindex-undersøgelse, som YouGov har foretaget. Undersøgelsen viser, at dansk e-handel oplever en historisk nedtur efter en periode med stor vækst.
Faktisk ender årets første E-handelsindex på det laveste resultat siden 2018, som var der Pricerunner startede med at lave E-handelsindex.
Dansk e-handel fuld af optimisme trods nedgang
Årets resultat for første kvartal ligger på 46,6. Indekset går fra 0-100, men først når resultatet er over 60 anses det som positivt. I fjerde kvartal 2021 var tallet på 79,2. Dette gør selvfølgelig “nedturen” større.
-“Den store usikkerhed i verdensøkonomien påvirker naturligvis danskernes privatøkonomi, og det rammer danske onlinebutikker hårdt. De er desuden pressede af højere materiale- og fragtpriser og et langvarigt forsyningskaos, som ikke lader til at blive løst foreløbigt. Det er dog glædeligt at se, at 38% er optimistiske omkring fremtiden og forventer et stigende salg de næste 12 måneder,” siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.
Krigen påvirker forbruget
Inflationen, leveringsproblemerne, krigen i Ukraine og et uroligt aktiemarked, det kan mærkes. Både nu og på forventningen til fremtiden.
Der er 59 procent, som svarer at deres virksomhed er blevet negativt påvirket af situationen i Ukraine og 54 procent siger, at leveringskrisen fortsat påvirker dem.
Her er den bedste danske webshop
I undersøgelsen svarer 77 procent, at de har højere omkostninger end for et år siden. Der er 74 procent, som svarer, at de har færre kunder sammenlignet med tidligere kvartal.
-“Krigen i Ukraine og følgevirkningerne er den mest udslagsgivende faktor for dansk handel lige nu. Desuden spøger COVID-19 stadig. Leveringsproblemer på varer og prisen på blandt andet olie og gas påvirker mange danske husholdninger og giver mindre luft i budgettet. Det påvirker naturligvis danskernes lyst til at handle,” slutter Katrine Barslev.
Du kan se flere resultater fra undersøgelsen her.
Mere til historien
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. I perioden 21. marts – 3. april 2022 blev der sammenlagt gennemført 154 interviews digitalt med danske online butikker.