E-handel forventes at slå rekorder
Salget på de danske webshops går rigtigt godt. 2020 har været et godt år for onlinehandlen. Det ventes, at 2021 også vil slå rekorder.
Webshops i Danmark forventer, at den stærke vækst i onlinehandlen fortsætter med fornyet kraft i 2021. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar har foretaget.
Ifølge undersøgelsen forventer butikkerne, at omsætningen vil vækste med omkring 22 procent.
Shopper som aldrig før fra hjemmeskole og -arbejde
Onlinehandlen har for alvor slået igennem i 2020 grundet coronakrisen og onlinehandlen havde det bedste år i lang tid.
Nedlukningen af de fysiske butikker har betydet, at onlinehandlen eksploderede og webshops har fået tro på at 2021 også bliver godt. Januar har ligeledes været god for onlinehandlen og nedlukningen af de fysiske butikker fortsætter mindst februar med.
De svar onlinebutikkerne har givet i forhold til omsætningsvæksten i Kantars undersøgelse viser også, at omsætningen i gennemsnit steg 40 procent i 2020. Og tre ud af fire webshops oplevede, at indtjeningen var bedre eller meget bedre end i 2019.
90 procent af butikkerne oplyser, at deres salg lige nu er godt eller meget godt. I forrige kvartal var det 77 procent af butikkerne, der gav udtryk for at salget var godt lige nu.
Rekordår for MobilePay trods hårdt forår
-”Onlinehandelen er på kort tid sprunget flere år frem i tiden med en vedvarende ændring i danskernes forbrug og køb online. Det vil give en fortsat vækst i onlinehandlen selv efter samfundet forhåbentligt snart bliver genåbnet og vi kan vende tilbage til en nogenlunde normal tilværelse,” siger Martin Andersen, direktør i PriceRunner.dk.
Black Friday og julesalget i 2020 satte også rekorder. Tre ud af fire butikker (77 procent) oplyser, at de havde et bedre julesalg i 2020 end de havde i 2019.
Flere danskere vil shoppe på Black Friday i år end i 2019
Mere til historien
Kantar står bag PriceRunners e-handelsinddex, som også i 4. kvartal 2020 tager et spring fra 68,8 til 76,6. Dette er ny rekord og viser også, at der er en enorm fremgang i e-handelsbranchen og tro på fremtiden. Kantar har lavet indexet i perioden 11. til 20. januar 2021 via en spørgeskemaundersøgelse til de danske webshops.