Kritik af Temu fortsætter
Norsk minister opfordrer til, at forbrugerne andre steder end hos kinesiske Temu.
Den fremadstormende kinesiske webshop Temu møder endnu en gang modstand fra højt plan.
Denne gang er det Norges klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen som opfordrer sine landsmænd til, at lade være med at købe tøj hos Temu.
Argumentet fra ministeren er en gentagelse af advarsler andre steder fra: Kvaliteten af tøjet er for lav og bidrager til overproduktion.
– “Hvis det bare handler om, at man skal have mere, ofte skifte ud, og at garderoben skal vokse uden en god begrundelse, så vil jeg jo sige: Køb tøj fra et andet sted,” sagde Andreas Bjelland Eriksen ifølge Ritzau til det norske medie MinNote.
Temu buldrer frem
Temus fremmarch er markant, og har på rekordtid placeret webshoppen blandt mest populære i blandt andet Danmark. Således var Temu den tredjemest anvendte webshop blandt danske forbrugere i årets første kvartal.
Og det er vel at mærke efter webshoppen kun har været tilgængelig i Danmark i syv måneder.
Flere advarsler
Tidligere har forbrugerrådet Tænk frarådet danskere at købe produkter til børn på platformen.
Tænks advarsel kom for et par dage siden og er baseret på en test, hvor paraplyorganisationen Toy Industries of Europe (TIE) vurderer, at 18 ud af 19 stykker legetøj fra Temu er farligt for børn. Børnene kan skære sig, blive kvalt eller blive udsat for farlig kemi med det testede legetøj.
Temu stiftet i 2022 af den kinesiske milliardær Colin Huang, og over for Børsen har markedsføringsbureauet Obsidian Digital vurderet, at Temu har fået prisen for at annoncere gennem Google til at stige med 40 procent.
Dansk Industri: Der er juridiske redskaber
Dansk Industri ser Temus fremgang som en trussel, og forleden udtalte branchedirektør i Dansk Industri, Jacob Kjeldsen, blandt andet i en pressemeddelelse:
– “Vi ser i DI med stor alvor på markedsføring og salg af ulovlige produkter, herunder legetøj, fra tredjelande til Danmark via onlinemarkedspladser som for eksempel den meget omtalte Temu fra Kina.”
Direktøren pegede samtidig på, at konkurrencen “skal være fair og lige”.
– “Og det skal være sikkert for danske forbrugere at handle på nettet, men der er altså ingen grund til at bruge en forhammer, når værktøjskassen er propfyldt med de juridiske redskaber, der kan tages i anvendelse for at dæmme op for de værste, skadelige produkter, som strømmer ind i landet,” sagde Jacob Kjeldsen i pressemeddelelsen og tilføjede, at “det gælder bare om at tage dem i brug”.
– “Det handler om håndhævelse og overvågning, og det ser vi gerne at, myndighederne skruer op for.”
Temu forsvarer norsk angreb
Temu forsvarer sin forretningsmodel overfor det norske nyhedsbureau NTB. Forsvaret sker gennem Agera PR som er Temus nordiske PR-bureau.
Her siger man, at der sælges direkte fra producenter til forbrugere, hvilket sikrer, at der ikke ligger store lagre af tøj, som ikke bliver solgt. Samtidig eliminerer det unødvendige trin i forsyningskæden.
Mere til historien
Der har også været kritik af Temu for at sælge kopiprodukter. Det var techsitet Tek.no som i marts med eksempler påviste, at blandt andet kendte tøjmærker og producenter af campingudstyr blev kopieret.