Smartwatch-markedet eksploderer i USA

Nye tal viser, at smartwatch markedet er stærkt stigende på det amerikanske marked, hvor 16 procent af voksne nu har et smartwatch.

Samsung Galaxy Watch sørger for, at du sover godt, og holder også øje med, hvor meget du rører dig. (Foto: MereMobil.dk)

Mens salget på smartphonemarkedet går ned, så er der vækst på smartwatch-markedet – i hvert fald i USA.

Ifølge nye tal fra NPD Group så har 16 procent af voksne i USA nu et smartwatch. Det viser tallene fra en undersøgelse foretaget i november 2018. Det skriver AndroidAuthority.com.

ANMELDELSE: Apple Watch Series 4 – det bedste smartwatch du kan købe

Salget af smartwatches er stigende. I november 2017 havde 12 procent et smartwatch. Dermed er tallet steget med 4 procent på ét år.

Målt på styks er salget gået op med 61 procent fra 2017 til 2018.

Markedslederne på det amerikanske smartwatchmarked er Apple, Samsung og Fitbit. De har til sammen 88 procent af markedet.

De mest solgte modeller hos de tre producenter er: Apple Watch, Samsung Galaxy Watch og Fitbit Versa.

Apple Watch Series 3
Apple Watch Series 3 med mobilforbindelse (Foto: Apple)

ANMELDELSE: Samsung Galaxy Watch – en uambitiøs opgradering

Mindre aktører som Fossil og Garmin er dog begyndt at gøre lidt væsen af sig. Så måske de på sigt får tilkæmpet sig større markedsandele.

Ifølge NPD Group er smartwatch-markedet for de yngre voksne – altså dem i alderen 18-34 år. Det er også dem, som står for 23 procent af købene.

Med et tilfælde, som det i Norge, hvor Apple Watch måske var med til at redde en nordmand, kan måske tiltale den ældre målgruppe.

Apple Watch reddede nordmand

MereMobil.dk er desværre ikke i besiddelse af lignende tal for det danske marked. Men generelt tror vi der er et stykke vej op til 16 procent af de voksne i Danmark, har et.

TEST: Fitbit Charge 3 – et armbånd med mange muligheder

Mere til historien

Det er spændende, hvad 2019 byder på af nye smartwatches. For hvis markedet generelt er på vej op, så kræver det måske også nogle nye interessante produkter.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.