Telia mister yderligere 4.000 mobilkunder men tjener penge

En oprydning i kundedatabasen betyder en yderligere nedgang i kundeantallet hos Telia på 4.000 mobilkunder.

Telebutik, Telia

Telia havde i fjerde kvartal 2017 4.000 færre mobilkunder end konkurrenten 3. (Foto: MereMobil.dk)

Gennem hele 2017 har Telia måtte se mobilkunderne forsvinde ud af døren. Fjerde kvartal 2017 blev ingen undtagelse. Her forsvandt 4.000 mobilkunder fra databasen.

Selvom 4.000 i forhold til den samlede kundedatabase ikke er voldsomt, så understreger det blot en kedelig tendens. Særligt set i lyset af at konkurrenten 3 kvartal efter kvartal vinder flere og flere kunder.

Telia har nu 1.479.000 mobil kunder.

Tallet kommer fra regnskabet, der dækker fjerde kvartal 2017.

Overfor ITWatch forklarer Morten Bentzen, adm. direktør i Telia Danmark, at faldet skyldes ”større vægt på at servicere de eksisterende kunder og fokus på øget salgskvalitet”. Kort fortalt betyder “salgskvalitet”, at Telia har mindre fokus på pistolsalg men ønsker mere stabile kunder i forretningen.

– ”Vi har i 2017 haft et dedikeret fokus på at give vores kunder en bedre service. Vi har blandt andet lanceret vores nye digitale selvbetjeningsunivers Mit Telia, hvor 200.000 kunder i dag servicerer sig selv. Udover at drive vores omkostninger ned, har det givet os et rigtig godt fundament til vores fortsatte fokus på digitalisering i 2018,” siger Morten Bentzen i en pressemeddelelse.

Telia har lanceret et kraftigt forbedret dækningskort

Omsætningen for Telia Sonera endte på 21,19 mia. svenske kroner. I den samme periode i 2016 var omsætningen 21,13 mia. svenske kroner. Driftsresultatet blev 6,59 mia. svenske kroner.

I den danske del af Telias forretning blev driftsoverskuddet 161 mio. kroner (før af- og nedskriver, EBITDA). Dette er en stigning fra 153 mio. kroner i fjerde kvartal 2016.

Indtil nu er det kun Telia og 3, der har fremlagt Q4-regnskab. 3 fik en regning på 418 millioner kroner fra Skat, som følge af en momstvist hvor 3 har udfordret de danske momsregler. Derfor endte 3 med 239 mio. kroner i underskud.

3 kunne i kvartalet notere 8.000 nye kunder. Tendensen for 3 er fremgang i kundedatabasen. I Q4 2016 stod der 1.200.985 kunder i databasen hos 3. Nu står der 1.274.000 kunder.

Mere til historien

Det noteres yderligere, at faldet i kundeantallet hos Telia blandt andet skydes oprydning i inaktive SIM-kort.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.