Telia mister yderligere 4.000 mobilkunder men tjener penge

En oprydning i kundedatabasen betyder en yderligere nedgang i kundeantallet hos Telia på 4.000 mobilkunder.

Telebutik, Telia

Telia havde i fjerde kvartal 2017 4.000 færre mobilkunder end konkurrenten 3. (Foto: MereMobil.dk)

Gennem hele 2017 har Telia måtte se mobilkunderne forsvinde ud af døren. Fjerde kvartal 2017 blev ingen undtagelse. Her forsvandt 4.000 mobilkunder fra databasen.

Selvom 4.000 i forhold til den samlede kundedatabase ikke er voldsomt, så understreger det blot en kedelig tendens. Særligt set i lyset af at konkurrenten 3 kvartal efter kvartal vinder flere og flere kunder.

Telia har nu 1.479.000 mobil kunder.

Tallet kommer fra regnskabet, der dækker fjerde kvartal 2017.

Overfor ITWatch forklarer Morten Bentzen, adm. direktør i Telia Danmark, at faldet skyldes ”større vægt på at servicere de eksisterende kunder og fokus på øget salgskvalitet”. Kort fortalt betyder “salgskvalitet”, at Telia har mindre fokus på pistolsalg men ønsker mere stabile kunder i forretningen.

– ”Vi har i 2017 haft et dedikeret fokus på at give vores kunder en bedre service. Vi har blandt andet lanceret vores nye digitale selvbetjeningsunivers Mit Telia, hvor 200.000 kunder i dag servicerer sig selv. Udover at drive vores omkostninger ned, har det givet os et rigtig godt fundament til vores fortsatte fokus på digitalisering i 2018,” siger Morten Bentzen i en pressemeddelelse.

Telia har lanceret et kraftigt forbedret dækningskort

Omsætningen for Telia Sonera endte på 21,19 mia. svenske kroner. I den samme periode i 2016 var omsætningen 21,13 mia. svenske kroner. Driftsresultatet blev 6,59 mia. svenske kroner.

I den danske del af Telias forretning blev driftsoverskuddet 161 mio. kroner (før af- og nedskriver, EBITDA). Dette er en stigning fra 153 mio. kroner i fjerde kvartal 2016.

Indtil nu er det kun Telia og 3, der har fremlagt Q4-regnskab. 3 fik en regning på 418 millioner kroner fra Skat, som følge af en momstvist hvor 3 har udfordret de danske momsregler. Derfor endte 3 med 239 mio. kroner i underskud.

3 kunne i kvartalet notere 8.000 nye kunder. Tendensen for 3 er fremgang i kundedatabasen. I Q4 2016 stod der 1.200.985 kunder i databasen hos 3. Nu står der 1.274.000 kunder.

Mere til historien

Det noteres yderligere, at faldet i kundeantallet hos Telia blandt andet skydes oprydning i inaktive SIM-kort.

Norlys Mobil erstatter “Telia”

Snart forsvinder "Telia" fra displayet hos Telia-kunderne.

(mere…)
Nintendo sælger færre Switch

Med en kommende Switch 2 i udsigt er kunderne mere tilbageholdende overfor den nuværende Switch. Det mærkes på salgstallene.

(mere…)
Tablet-markedet i stigning igen

Salget af tablets stiger igen efter længere tid med et faldende salg.

(mere…)
Regnskabsprogram på mobilen: Din nye bedste ven i lommen

Mange har prøvet det: Du skal lave moms inden for fristen, og foran dig ligger en pose med rodede kvitteringer.

(mere…)
Salget af iPhone falder

Apple er udfordret af manglende kunstig intelligens i produkterne og presses af Samsung.

(mere…)
Det nye Telia: Kunderne skal betjene sig selv

I det nye Telia, der kommer til at hedde Norlys, er kunderne mere på egen hånd.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram