Apple vil ikke oplyse iPhone 7 salgstal

Nye iPhones plejer at betyde rekordsalg de første par uger, men Apple vil i år ikke oplyse salgstal for åbningsweekenden.

Apple iPhone 7 (Foto: Apple)

Apple iPhone 7 (Foto: Apple)

Mange Apple fans vil formentlig holde fast i traditionen om at lægge sig i kø adskillige dage op til salgsstart. Hypen om de nye iPhones plejer da også at være enorm, og dette år er ikke den store forskel, selvom Apple efterhånden også må dele hype-potentiale med Samsung’s Galaxy S topmodel som også er blevet meget populær.

Apple har dog næsten patent på rekorder i salgstal. En ny iPhone, en ny rekord. Det plejer at være en fin tommelfingerregel, men denne gang får vi ikke de umiddelbare salgsstarts tal at vide. Apple plejer at oplyse deres salgstal for den første weekend.

– iPhone 7 og 7 Plus er ikke vandtætte

Apple siger selv, at det ganske enkelt skyldes, at deres distributionsnetværk er øget kraftigt. Dermed får flere lande iPhones hurtigt, men ikke nødvendigvis i første weekend. Dermed kan man i følge Apple ikke sammenligne dette års salgsstart med de forrige år. Apple vil dog gerne berolige aktieanalytikere med, at den første produktions-batch allerede er udsolgt.

Kritiske røster vil mene, at det er fordi Apple for første gang vil kunne vise stagnerende salgstal. Dette er ren spekulation, men Apple plejer ikke at lade potentiel hype og aktieværdiforøgelse gå deres næse forbi.

– Apple AirPods – ny trådløs lyd fra Apple

iPhone 6S skabe uro i krogene

Sidste år, da iPhone 6S blev lanceret, var der allerede lidt mumlen i hjørnerne. Godt nok satte iPhone 6S en ny rekord, men det var også første år, at Apple åbnede op for pre-order i Kina, som er et kæmpe smartphonemarked. Alle de andre år har Apple enten ikke være på markedet, eller også kom årets iPhone først senere til det store land i øst.

Apple iPhone 7 (Foto: Apple)

Apple iPhone 7 (Foto: Apple)

Hvis det skulle vise sig, at iPhone ikke får en så god start som håbet, vil det kunne mærkes på Apples kursværdi der det seneste år har været relativt stabil.

Den 1. januar var kursen 105 kroner per aktie, men lå ofte omkring 95 kroner i januar og februar, indtil iPhone SE fik kursen op på 112 i marts. Allerede i maj var kursen på 90 og svingede kun af og til op til 100 i juni og juli.

Siden iPhone 7 lanceringen er aktien gået fra 108 til 104 kroner, så Apple har ikke kunne matche aktieanalytikernes forventninger. Hvis iPhone 7 får en lunken salgsstart, vil det kunne give røde tal på aktiemarkedet, og grå hår i Apples direktion og bestyrelse. Dog vil stort set hele branchen formentlig være meget misundelige på sådanne salgstal, men det er ikke altid nok for aktieanalytikere.

På Engelsk har Apple sagt følgende, så I har det direkte citat her:

 – “As we have expanded our distribution through carriers and resellers to hundreds of thousands of locations around the world, we are now at a point where we know before taking the first customer pre-order that we will sell out of iPhone 7,”.

“These initial sales will be governed by supply, not demand, and we have decided that it is no longer a representative metric for our investors and customers.”

Mere til historien

Apple solgte 13 millioner iPhone 6S og 6S Plus de første tre dage. Analytikere har vurderet at de 3 eller 4 millioner blev solgt i Kina. Med iPhone 6 solgte Apple “blot” 10 millioner. Til sammenligning skulle Samsung bruge 39 dage på at sælge 10 millioner Galaxy S6, mens Galaxy S7 skulle bruge 20 dage.


Om Tommy Lindegaard

Tommy har i flere år arbejdet med Telia, TDC, HTC, Samsung og Nokia, men er i dag gået selvstændig. Han kan dog ikke helt slippe branchen, så fritiden bliver brugt til at skrive nyheder. Til dagligt er det primært Android smartphones og iPads, der bliver brugt, men Tommy elsker at skifte mellem enheder og andre IT gadgets.