Apple presser Samsung på hjemmebanen

Apple haler kraftigt ind på Samsung, der presses hårdt på hjemmemarkedet i Sydkorea.

Samsung

Samsung presses lokalt af Apple  (Foto: MereMobil.dk)

Samsung har hidtil kunne sove roligt om natten, når det kom til hjemmemarkedet i Sydkorea. Alle mobilkøbere har en hvis form for lokal stolthed, og det ville tidligere være nærmest utænkeligt, ikke at støtte de lokale, men noget tyder på en ændring i opfattelsen hos mobilkøberne.

I en ny statistik fra Counterpoint Research har Apple slået en interessant rekord i Sydkorea, hvor der nu tages markedsandele fra lokale Samsung.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– ”Intet udenlandsk varemærke har nogensinde haft mere end 20 procents markedsandel i Sydkorea, og dette markerer en milepæl i den koreanske smartphoneindustris historie,” siger Tom Kang, researchdirektør i Korea, fra Counterpoint.

I november 2014 endte Apple med en markedsandel i Sydkorea på 33 procent. Samsung er faldet fra lige under 60 procent til 46 procent, fra oktober til november 2014. I samme periode er Apple kommet op fra under 10 procent.

Stigningen hænger sammen med lanceringen af iPhone 6 og iPhone 6 Plus i området, og her rammer Apple ned i et modent marked. Korea er det område i verden hvor storskærmstelefoner (phablets – 5 tommer og derover) er mest udbredt. Særligt iPhone 6 Plus har her en styrke, til at kunne tage andele fra specielt Samsung Galaxy Note serien.

Hvis Apple havde haft bedre leverancer af iPhone 6 og iPhone 6 Plus, ville markedsandelen kunne have kravlet over 40 procent, er vurderingen fra Counterpoint.

Her er de store smartphones i 2015

Counterpoint Research over Sydkorea 2014.

Counterpoint Research over Sydkorea 2014.

I Japan havde Apple en markedsandel, i november 2014, på 51 procent, og er det bedst sælgende smartphone-brand. Her ligger Samsung under 6 procent. Sony har ligget stabilt over september, oktober og november med godt 17 procents markedsandel.

LG, der også har rødder i Sydkorea, endte i samme måned på 14 procent i lokalmarkedet, men har ligget stabilt over året, og ikke oplevet tilsvarende dyk som Samsung.

LG klarer sig godt, og har succes

Mere til historien

I tredje kvartal 2014 havde Samsung en global markedsandel på 24,4 procent, mens Apple lå på 12,7 procent, ifølge Gartner. I forhold til samme kvartal i 2013 har Samsung oplevet et fald på 7,7 procent, mens Apple har ligget status quo.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.