Apple presser Samsung på hjemmebanen

0

Apple haler kraftigt ind på Samsung, der presses hårdt på hjemmemarkedet i Sydkorea.

Samsung
Samsung presses lokalt af Apple  (Foto: MereMobil.dk)

Samsung har hidtil kunne sove roligt om natten, når det kom til hjemmemarkedet i Sydkorea. Alle mobilkøbere har en hvis form for lokal stolthed, og det ville tidligere være nærmest utænkeligt, ikke at støtte de lokale, men noget tyder på en ændring i opfattelsen hos mobilkøberne.

I en ny statistik fra Counterpoint Research har Apple slået en interessant rekord i Sydkorea, hvor der nu tages markedsandele fra lokale Samsung.

– ”Intet udenlandsk varemærke har nogensinde haft mere end 20 procents markedsandel i Sydkorea, og dette markerer en milepæl i den koreanske smartphoneindustris historie,” siger Tom Kang, researchdirektør i Korea, fra Counterpoint.

I november 2014 endte Apple med en markedsandel i Sydkorea på 33 procent. Samsung er faldet fra lige under 60 procent til 46 procent, fra oktober til november 2014. I samme periode er Apple kommet op fra under 10 procent.

Stigningen hænger sammen med lanceringen af iPhone 6 og iPhone 6 Plus i området, og her rammer Apple ned i et modent marked. Korea er det område i verden hvor storskærmstelefoner (phablets – 5 tommer og derover) er mest udbredt. Særligt iPhone 6 Plus har her en styrke, til at kunne tage andele fra specielt Samsung Galaxy Note serien.

Hvis Apple havde haft bedre leverancer af iPhone 6 og iPhone 6 Plus, ville markedsandelen kunne have kravlet over 40 procent, er vurderingen fra Counterpoint.

Her er de store smartphones i 2015

Counterpoint Research over Sydkorea 2014.
Counterpoint Research over Sydkorea 2014.

I Japan havde Apple en markedsandel, i november 2014, på 51 procent, og er det bedst sælgende smartphone-brand. Her ligger Samsung under 6 procent. Sony har ligget stabilt over september, oktober og november med godt 17 procents markedsandel.

LG, der også har rødder i Sydkorea, endte i samme måned på 14 procent i lokalmarkedet, men har ligget stabilt over året, og ikke oplevet tilsvarende dyk som Samsung.

LG klarer sig godt, og har succes

Mere til historien

I tredje kvartal 2014 havde Samsung en global markedsandel på 24,4 procent, mens Apple lå på 12,7 procent, ifølge Gartner. I forhold til samme kvartal i 2013 har Samsung oplevet et fald på 7,7 procent, mens Apple har ligget status quo.