Danskere villige til at betale for streaming
Det bliver mere og mere almindeligt, at lytte til musik via streamingtjenester og danskerne har intet imod at betale for et abonnement – for at undgå reklamer. Det viser ny undersøgelse.
Elsker du musik, så ved du også at det bliver mere og mere almindeligt at høre musik via forskellige streamingtjenester. Danskerne har også taget streamingtjenesterne til sig og er villige til at betale abonnementsprisen for at undgå reklamerne, som dukker op med jævne mellemrum hvis man lytter gratis med. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for sangskriverorganisationen KODA. Det skriver MetroXpress ifølge Gaffa.dk.
– Danskerne har taget musikstreaming til sig
Der er siden 2012 sket en stigning på 45 procent i brugen af streamingtjenester, hvilket betyder, at 16 procent danskere nu lytter til musik via streaming i stedet for eksempelvis på en CD. Kort og godt viser det også, at ejerskabet over musikken er blevet mindre væsentligt for danskerne.
Hos KODA ser de det, som en positiv udvikling at danskerne vil betale for streamingtjenesterne.
– “Det er en positiv udvikling, at folk er villige til at betale for at høre musik, men man kan også sige, at det er det mindst onde, for virkeligheden for kunstnerne er, at der er færre penge i det med streamingabonnementerne end hvis folk gik ud og købte en cd,” lyder det fra KODAs administrerende direktør Anders Lassen.
– Kunstnerne tjener flere penge på streaming
Streaming-eksperten Claus Bülow Christensen mener, at det handler om danskerne er mere online og mobile i dag end tidligere, hvilket gør det er nemmere at have musikken indenfor rækkevidde hele tiden.
– “Vi er hele tiden online, og det er mobiliteten og de forskellige funktioner, der indgår i abonnementet, der giver streamingen merværdi, fremfor at fedte rundt med en cd eller forskellige steder på nettet. Jeg tror ikke, den relativt lave udgift for adgangen til stort set al musik fylder så meget i folks bevidsthed,” lyder det fra Claus Bülow Christensen.
Undersøgelsen viser også, at halvdelen af danskerne ikke synes det har en lille eller slet ingen betydning om de har musikken lagret på computeren eller stående i reolen.
Mere til historien
Indtjeningen på musikoptagelser på verdensplan faldt med 3,9 procent i 2013 og endte på 15 milliarder dollars, omkring 80 milliarder danske kroner, det viser en ny rapport fra pladeselskabernes fællesorganisation IFPI.