Danskerne har taget musikstreaming til sig

Hver tredje dansker abonnerer på musikstreamingtjenester og andelen af online abonnenter er steget med næsten 60 procent på et år.

LG G Flex, musik

LG G Flex (Foto: MereMobil.dk)

Sidste år fik Telia analysefirmaet YouGov til at undersøge den generelle holdning til musikstreaming og her viste resultaterne, at 22 procent af alle danskere mellem 18 og 34 år abonnerede på en musiktjeneste, som Spotify, WiMP, TDC Play m.v. og nu er listen for 2014 offentliggjort, der afslører andelen i dag er på 35 procent af danskerne, hvilket er en stigning på 59 procent.

Kunstnerne tjener flere penge på streaming

Andelen af streaming-brugere blandt de 18 til 34 årige er hele 43 procent og blandt teenagerne må andelen formodes at være endnu højere. Men unge under 18 år er ikke omfattet af undersøgelsen af juridiske årsager.

Kunstnerne tjener flere penge på streaming

– ”Analysen dokumenterer den udvikling, vi kan mærke i vores butikker, hvor vi tilbyder Spotify som en del af abonnementspakkerne. Her er det kunder fra alle aldersgrupper, der interesserer sig for musikstreaming, men især for de yngre kunder er indholdsdelen – både musik og film – en helt grundlæggende del af den ydelse, de forventer fra deres teleselskab i dag,” lyder det fra Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Mere til historien

Undersøgelsen viser også, at det ikke længere er vigtigt for os danskere at eje vores egen musik. Næsten halvdelen (48 procent) fortæller i undersøgelsen, at det har en mindre eller ingen betydning for dem at eje deres egen musik – hvad enten det er fysisk eller digitalt.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.