Kunstnerne tjener flere penge på streaming

Globale salgstal fra musikindustrien viser, at der er stigende indtægter på streaming musik.

Spotify

Spotify

Der er ingen tvivl om, at computeren, internettet, iPod’en og smartphonen har ændret musikbranchen fuldstændig. De fleste over 30 år husker måske hele episode med Napster for omkring 15 år siden, tilblivelsen af Apples iTunes for 10 år siden, mens det faktisk kun er circa 5 år siden de første streamingtjenester gjorde deres indtog i Danmark. Det skriver Dr.dk.

 – Unge skruer op for musikken under rejsen

Men nu er tingene efterhånden faldet til ro og det virker til, at musikbranchen atter er ved at finde fodfæste på det globale marked.

Indtjeningen på verdensplan for digital musik steg i 2013 med 4,3 procent, mens indtægterne alene for streamingtjenester steg med hele 51,3 procent.

 – PODCAST: iTunes ændrede musikken

Det vidner også om, at mange har et abonnement til en streamingtjeneste, da indtægterne fra streaming og abonnementstjenester for første gang nåede over 1 milliard dollars, hvilket svarer til omkring 5,5 milliarder danske kroner.

Selvom streamingen stiger, så ses det også at det endnu ikke er slut med at købe digitale downloads. Omkring to tredjedele af det digitale marked foregår fortsat ved salg af enkeltsange og albums.

Store lovbrud på musiktjenester som Spotify

I Danmark er det fysiske salg af CD’er og LP’er hastigt nedadgående, mens det på verdensplan fortsat udgr 51,4 procent af indtægterne.

Mere til historien

Indtjeningen på musikoptagelser på verdensplan faldt med 3,9 procent i 2013 og endte på 15 milliarder dollars, omkring 80 milliarder danske kroner, det viser en ny rapport fra pladeselskabernes fællesorganisation IFPI.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.