Anklage mod Clever: Bilisterne betaler 70 % for meget

Mange elbils-ejere betaler alt for meget for deres fastprisaftale på strøm, lyder anklagen fra Forbrugerrådet Tænk.

Clever opladning elbil
Clever fastlåser markedet, lyder noget af kritikken (Foto: MereMobil.dk)

For mange er købet af en elbil blevet ensbetydende med, at man ”skal have” Clever installeret for at have overblik over udgifterne til “brændstof”.

Denne all-inclusive løsning minder om de store datapakker og fri data, som teleselskaberne tilbyder. Mange køber disse pakker for at undgå økonomiske overraskelser.

Når jeg har spurgt elbilsejere, om de har regnet deres Clever-abonnement igennem – altså om det kan betale sig – er det typiske svar nej! “Men det er stadig billigere end min benzinbil”.

Teleselskaber, fitnesscentre og opladeudbydere som Clever tjener mange penge på abonnementer, der ikke udnyttes fuldt ud – måske endda meget lidt.

Forestil dig, hvis alle kunderne pludselig benyttede deres fitness eller mobilabonnementet fuldt ud – ja eller ladeabonnement, så ville regnestykke for udbyderne falde fuldstændigt fra hinanden.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer nu fremgangsmåden hos Clever og mener, at halvdelen af elbilejere med hjemmeopladning betaler op til 70 procent for meget. Det svarer i gennemsnit til 520 kroner om måneden. Det skriver Hvilkenbil.dk.

Kritik af bundling

Tænk anser såkaldt “bundling” for at være et problem. Bundling er en fast pris for opladning både hjemme og ude. Tænk mener, at denne metode fastlåser og kvæler konkurrencen.

Hvis vi tager Clever Power, som leverer strøm til hjemmet, med i ligningen, bliver det endnu mere kompliceret. Nu skal kunderne vurdere, om Clevers abonnementspris på 59 kroner om måneden for strøm til huset reelt er en fornuftig løsning – plus forbruget m.v., naturligvis.

Det er ikke ualmindeligt at se ladeparker, hvor der er kø ved Clever-standerne, mens f.eks. Norlys’ standere står tomme.

Hvilkenbil.dk har kontaktet Clever for at få en kommentar til kritikken om, at kunderne angiveligt betaler 70 procent for meget.

Clever svarer ikke direkte på spørgsmålene, men udtaler, at de ikke forstår, hvordan Tænk er nået frem til deres konklusion. Clever understreger, at de går ind for gennemsigtighed for forbrugerne.

LÆS MERE: Nu stiger prisen hos Clever

Annonce

Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.

Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.

Kan Clever betale sig? Vi har regnet på det

Lad os lave et hurtigt regnestykke som eksempel.

En populær elbil er Tesla Model 3 (Long Range). Her er batteristørrelsen 75 kWh.

Lad os antage, at man vil oplade batteriet fuldt op til den aktuelle dagspris. I dag er elprisen inklusive afgifter, moms osv. 2,5 kroner/kWh. Det betyder, at en fuld opladning koster ca. 187 kroner.

Det officielle strømforbrug oplyser Tesla til 14 kWh pr. 100 kilometer. For at være realistisk lægger jeg 30 procent til, hvilket giver 18,2 kWh/100 km. Nu kan man køre ca. 412 kilometer på en opladning (teoretisk). Det svarer til 0,45 kroner pr. kilometer.

Clevers abonnement koster 799 kroner om måneden. Det svarer til 4,2 fulde opladninger om måneden. Man skal altså køre MERE end 1.700 kilometer om måneden, for at Clevers abonnement kan betale sig – ca. 20.000 kilometer om året – naturligvis med forbehold for, at man kun lader hjemme, og at elprisen i gennemsnit holder sig under 2,5 kr./kWh.

Dette er som nævnt bare et eksempel, der har til formål at sætte tankerne i gang. Altså at få regnet på, hvorvidt en fastprisløsning er en god idé

Jeg har ikke taget med, at der kan opnås refusion på opladningen, men det vil i nogle tilfælde betyde, at det er NOGET mere end de 20.000 kilometer om året, at man skal køre. Det samme gælder, hvis elprisen falder markant.

Kom gerne med inputs i kommentarfeltet herunder.

Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.

Mere til historien

Hvordan oplader du? Hvilken løsning har du valgt? Skriv gerne en kommentar herunder.

Xpeng vil også producere elbiler i Europa

Xpeng starter måske inden længe produktionen af nogle af deres elbiler i Europa.

(mere…)
Elbilsalget fortsætter sin fremmarch i Norden

Bortset fra i Finland, så går elbilsalget rigtigt godt i Norden, hvor særligt Norge oplevede en enorm fremgang i februar.

(mere…)
Disse biler købte danskerne i februar 2025

Der er ingen tvivl om, at størstedelen af bilkøberne i Danmark netop nu vælger elbiler. Du kan her se top-10-listen fra februar. 

(mere…)
Zeekr gør klar til dansk entré 

Rygterne har tidligere svirret om, at Zeekr var på vej på det danske elbilsmarked. Nu får rygterne nyt liv.

(mere…)
Polestar klar med massive prisfald på elbiler i Danmark

Polestar er klar med ny kampagne, hvor de smider næsten alt ekstraudstyr med i prisen – besparelsen er op til 130.000 kroner. 

(mere…)
Spar op til 130.000 kroner på Xpeng P7

En ny kampagne fra Xpeng er klar på deres sedan-model, P7. Prisen er nedsat med op til 130.000 kroner.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
11 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram