Instagram vil afsløre opslag lavet af maskiner
Der er efterhånden en del AI-genereret indhold på Instagram – endda hele AI-profiler. Instagram vil nu gøre opmærksom på dette.
Man skal ikke altid tro på, hvad man ser og læser. Sådan har vi alle været vant til at høre. Ligesom vi ved, at det er de færreste, som deler dårlige dage, trælse oplevelser eller andet på de sociale medier. Her er det ofte ”glansbilledet”, der vises frem.
LÆS OGSÅ: ChatGPT-chef: Kunstig intelligens (AI) skal bruges varsomt
Faktisk skal vi være endnu mere opmærksomme end de fleste måske havde tænkt. Der findes nemlig et væld af AI-generet indhold og hele profiler, som er baseret på kunstig intelligens.
Det er egentlig ikke fordi det er ”nyt”, men der er kommet mere fokus på det. Og helt sikkert også flere opslag og profiler, som er genereret af kunstig intelligens.
Nu er det altså blevet spottet, at Instagram har markeret et billede, som har været oprettet ved hjælp af kunstig intelligens.
AI – FORKLARING: AI står for kunstig intelligens, som er evnen til at skabe maskiner eller systemer, der kan udføre opgaver, som normalt kræver menneskelig intelligens. AI kan bruges til mange formål, såsom at analysere data, genkende ansigter, oversætte sprog, skriver artikler, oprette blogindlæg eller opslag på sociale medier. AI er baseret på algoritmer, som er regler eller instruktioner, der fortæller maskinen, hvordan den skal løse et problem. AI kan også lære af data eller erfaring ved hjælp af forskellige metoder, såsom maskinlæring eller dyb læring. AI har mange fordele, men også udfordringer og risici, som vi skal være opmærksomme på. Hvis du vil vide mere om AI, kan du besøge denne hjemmeside: https://www.dtu.dk/forskning/ai
Denne tekst er skrevet af en AI-robot
BAGGRUND: Så vild er den nye kunstige intelligens
Instagram er blevet opdaget i at teste en ny funktion af, der markerer et billede, som er oprettet ved hjælp af generativ AI.
Den nye funktion er dog en test og en ny etiket, som Instagram eksperimenterer med.
Meta håber, at den nye ”etiket” vil gøre det nemmere for brugerne at identificere indhold, der ikke er skabt af mennesker. Det er udvikleren Alessandro Paluzzi, der har opdaget funktionen og delt et skærmbillede af dette på Twitter. Det skriver Android Central.
Det er uvist, hvor udbredt testen er. Android Central har forsøgt at få et svar fra Meta, men dette var ikke lykkedes.
Du kan følge MereMobil.dk på Instagram og vores redaktør John G. her.
Mere til historien
På de sociale medier lyver op mod hver tredje sig ældre end de er, hvilket også betyder at de ser indhold, som altså ikke er alderssvarende.