Huawei reduceres i 2021 til en miniputspiller
Fra størst til betydeligt mindre. Sådan forudser et analysefirma fremtiden i 2021 for Huawei.

I 2021 forventes Huawei at producere 45 millioner smartphones mod 170 millioner enheder i 2020, lyder det fra analysefirmaet TrendForce.
Derudover forudser TrendForce i deres prognose, at Huawei går fra at sidde på toppen af markedet til at droppe helt ned på en syvendeplads. Det gigantiske fald skydes blandt andet de amerikanske handelssanktioner.
Huaweis udbredelse på 5G-markedet vil desuden falde fra 30 til 8 procent.
Dansk kommunikationschef i Huawei siger op
I november solgte Huawei deres subbrand Honor fra, hvilket i sagens natur også biddrager til det store fald i produktionen. Ifølge tal fra IDC og Strategy Analytics stod Honor for mellem 28 og 38 procent af Huaweis samlede smartphone-produktion.
Kan Huawei skyde genvej til Google gennem Honor?
Selvom Huawei vil opleve et gigantisk fald, så står smartphonemarkedet ikke stille. Den globale smartphone-produktion forventes at vokse med 9 procent i 2021. Dette bringer produktionen op på 1,36 milliarder enheder i 2021, lyder det fra Trendforce ifølge South China Morning Post.
I 2019 faldt den samlede globale smartphoneproduktion med 11 procent, som følge af coronapandemien. Dette var det største årlige fald nogensinde i industrien.
Holder prognoserne fra TrendForce stik, vil hitlisten over de største internationale smartphoneproducenter se sålledes ud.
- Samsung
- Apple
- Xiaomi
- Oppo
- Vivo
- Transsion
- Huawei
Selvom det går skidt for Huawei på mobilmarkedet, er der stadig lyspunkter. I slutningen af 2020 testede jeg Huawei Matebook X 2020, der virkelig var en fed computer. Læs min anmeldelse af Windows-maskinen Matebook X 2020 her og se videoen herunder.
Mere til historien
I Danmark falder Huaweis salg måned for måned. I oktober 2020 have Huawei en markedsandel i Danmark på 7,9 procent. Det er omtrent en halvering på omkring et år, ifølge tal fra analysefirmaet GfK.
Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.
(mere…)Xiaomi og Leica har indgået et samarbejde omkring mobilkameraet. Nu bekræfter Huawei, at de ikke længere samarbejder med Leica.
(mere…)KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.