Salget af tech-enheder falder 14 procent i 2020
Analysefirmaet Gartner forventer, at antallet af solgte PC’er, tablets og smartphones på verdensplan falder. Måske op mod 14 procent på verdensplan.
Vi har tidligere skrevet, at smartphone-salget på verdensplan var påvirket af coronakrisen. Ikke alene har butikkerne haft lukket ned, men krisen har formentlig også gjort, at mange mennesker holdt og fortsat holder lidt på pengene.
Smartphone-salget i Danmark påvirket af corona
Analysefirmaet Gartner forventer, at salget af enheder formentlig vil falde omkring 14 procent på det globale marked som følge af coronavirus.
Gartner er klar med deres ”forecast”, hvor de skriver de forventer salget vil falde med 13,6 procent i 2020. De forventer, at der vil blive solgt omkring 1,9 milliarder enheder i år. Det skriver Cnet.com.
Salget af PC’er ventes at falde med 10,5 procent. Dette kunne have været langt værre. Men formentlig er det reddet af, at flere har måtte arbejde hjemmefra og mere undervisning er foregår virtuelt.
Smartphone-salget er som sagt også påvirket, men foruden covid-19 pandemien, så kan 5G også betyde, at nogle måske forholder sig afventende. I Danmark er der eksempelvis ikke 5G-netværk endnu, hvorfor de der vil dette måske afventer. Gartner mener 5G-telefoner vil udgøre omkring 11 procent af det samlede mobilsalg i 2020.
Alt imens salget af elektroniske enheder har været nedadgående, så har forbruget af enhederne oplevet stor vækst. Så meget at Netflix, YouTube og lignende streamingtjenester reducerede kvaliteten da pandemien var på sit højeste. Også videoopkalds-app har oplevet en kæmpevækst.
Streaming og sociale medier er alt afgørende i krisen
Gartner forudser, at mobilkøbere i gennemsnit vil have deres telefon i 2,7 år i 2020, hvor det i 2018 var i 2,5 år. Kort sagt betyder det blot, at mobilkøberne beholder deres telefoner længere tid end tidligere.
Mere til historien
Samsung sendte Galaxy S20-serien i butikkerne fredag den 13. marts 2020, hvilket var samtidig med Danmark lukkede ned. Det sås også på salgstallene for Galaxy S20-serien. Dermed var det rigtigt en "fredag den 13" for Samsung.
Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.
(mere…)Galaxy A52s 5G fra Samsung slog alle konkurrenter og blev den bedst solgte Android-telefon med 5G i februar måned.
(mere…)KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.