Huawei er blevet 50 procent mere værd på ét år
Huawei som brand er mere værd en Volkswagen og Coca-Cola. Se listen her.
Hvor meget er et mobilbrand som kinesiske Huawei værd i 2018? Svaret lyder på 38,046 milliarder amerikanske dollars eller godt 228 milliarder danske kroner. Huawei er netop blev værdisat af engelske BrandFinance, der blandt andet beskæftiger sig med brandværdi. Det fremgår af en pressemeddelse, som Huawei har offentliggjort.
– Huawei er verdens tredje mest værdifulde mobilmærke
Huawei har ifølge BrandFinance øget sin brandværdi med 51 procent siden 2017. Det betyder også, at Huawei nu kan kalde sig verdens 25. mest værdifulde brand. Dermed ligger Huawei nu over brands som tyske Volkswagen og amerikanske Coca-Cola.
Siden 2016 er Huawei gået fra plads nummer 47 til plads nummer 25.
Hvis man kigger på Huaweis konkurrenter så er der langt op til amerikanske Apple og sydkoreanske Samsung. De to mobilproducenter ligger på henholdsvis anden- og fjerdepladsen over verdens mest værdifulde brands. Ifølge BrandFinances opgørelser er Apple omkring 3,5 gange så meget værd som Huawei.
– Huawei overhaler Apple – nu verdens andenstørste smartphoneproducent
Selvom Huawei har langt op til Samsung og Apple, så kan den kinesiske mobilproducent alligevel bryste sig af titlen som den mest værdifulde kinesiske mobilproducent. Konkurrenten Xiaomi ligger på plads nummer 455, mens Oppo, der står bag OnePlus slet ikke optræder på listen.
Kinesiske Lenovo, der nok bedst er kendt for sine Motorola-telefoner har dog sneget sig op på plads nummer 439.
Top 10 over mest værdifulde brands er overvejende domineret af teknologi-firmaer. Kun supermarkedskæden Walmart og en kinesisk storbank er med i toppen.
Du kan selv kigge nærmere på listen og baggrunden for analysen her.
Mere til historien
Dansk LEGO ligger som nummer 222 over verdens mest værdifulde brands. BrandFinance oplyser dog ikke noget om, hvor meget LEGO som brand er værd i kroner og ører. LEGO er desuden den eneste danske virksomhed, der optræder på listen.