Huawei er verdens tredje mest værdifulde mobilmærke
KORT NYT: Kinesiske Huawei er blevet 14 procent mere værd på et år. Men der er stadig langt til Apple og Samsung.
6,676 milliarder dollars. Så meget er Huawei som brand værd ifølge Best Global Brands 2017 Rankings. Det viser en ny opgørelse fra Interbrand.
Huawei ligger nu i top 70 over de meste værdifulde brands, men der er fortsat langt op til Apple og Samsung. Konkurrenterne ligger henholdsvis nummer 1 og 6 på listen, der opgør værdien af brands.
– Huawei overhaler Apple – nu verdens andenstørste smartphoneproducent
Huawei har siden sidste år oplevet en stigning i sin brand-værdi på 14 procent. Til sammenligning er Apple og Samsungs brand steget med henholdsvis 3 og 6 procent.
De to konkurrenter er dog væsentlige mere værdifulde, når det kommer til brandet. Ifølge Interbrand er Apple som brand hele 184 milliarder dollars værd. Altså mere end 30 gange så meget værd som Huawei.
Også Samsung er langt foran Huawei. Det sydkoreanske selskab har en brandværdi på mere end 56 milliarder dollars. Det svarer til ni-gange Huaweis brandværdi.
– Huawei styrker salget i Danmark med 70 procent
I en pressemeddelelse fortæller Huawei, at selskabet tilvækst i brandværdi skyldes flere faktorer og forklarer, at “især Huaweis P-serie og Mate-serie har vundet indpas på det globale smartphone-marked”.
I forhold til næste år har kineserne også høje forventninger. “Med den nye Huawei Mate 10 på trapperne forventer Huawei at fortsætte sin vækst og erobre en højere placering på brandlisten til næste år”, skriver selskabet i sin pressemeddelelse.
På listen over de mest værdifulde brands findes en række selskaber fra forskellige brancher. Listen indeholder eksempelvis Facebook, Mercedes-Benz og Disney.
Mere til historien
Interbrand kommer hvert år med en ny udgave af listen. Og ønsker man, at komme højere op, så tilbyder Interbrand også rådgivning til brandudvikling.