Google har kuk i branding og markedsføring

BLOG: Google har fuldstændig kuk i deres branding. Løbende navnændringer forvirrer forbrugerne.

GoogleGoogle er en af de absolut største virksomheder i verden og har stor brandingværdi, som helhed, men i de forskellige afdelinger virker det til nogle ting halter.

Der er ingen tvivl om, at Google på flere punkter er noget alle kender. Det absolut bedste eksempel er søgemaskinen Google. Den har Google fået brandet så godt, at andre søgemaskiner har det svært – ikke kun i brug, men også omtale. Selvom nogle måske bruger eksempelvis søgemaskinen Bing, så er det at søge efter noget blevet lig med at Google efter det.

Fra Android Market til Google Play

Fra Android Market til Google Play

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Hvornår var det lige, at H. C. Andersen skrev ”Den Grimme Ælling”? “Hmm, det kan jeg ikke helt huske, men prøv lige at Google det”. Ja det er ikke en uvant sætning, at høre i bybilledet “at man lige Googler noget”.

Men når vi kigger nærmere ind i Googles forretning – og vi ser primært på mobilforretningen, så er der ofte navneændringer. Hvilket rent brandingmæssigt ofte forvirrer mere end det gavner.

Fra Android Market til Google Play

Før marts 2012 hed Googles applikationsbutik Android Market, som nogle måske husker. Men da Android Market-navnet så småt var begyndt at være noget, som folk huskede og vidste hvad var, blev det ændret. Google omdøbte Android Market til Google Play i marts 2012. Navneændringen var for at samle flere forskellige ting f.eks. film, e-bøger, musik m.m. i under en paraply i Google Play Store. Denne ændring skete dog ikke med ét, men blev udrullet over lidt tid.

Google Cast hedder nu Google Home (Foto: MereMobil.dk)

Google Cast hedder nu Google Home (Foto: MereMobil.dk)

Jeg er på ingen måde uenig i, at det var en klog ændring at samle tingene, og alle ved efterhånden også, at det hedder Google Play. Det er mere Googles branding-strategi jeg ikke forstår.

Det samme gør sig gældende nu med Google Chromecast, som tidligere på året skiftede navn til Google Cast, da der blev samlet flere ting under ”paraplyen” her også. Men allerede nu igen er Google Cast-navnet så på vej væk og bliver i stedet til Google Home. Google Home var på tegnebrættet, da Google Cast blev det nye navn, hvilket også gør jeg undrer mig over, at navnet så ikke dengang blev Google Home. Så havde man undgået ét navn på dette produkt.

Google svarer desværre ikke selv på sådanne spørgsmål, hvilket er rigtig ærgerligt, da en forklaring måske ville give større forståelse.

Slut med Google Apps og Nexus

Kort sagt er formålet med branding, at skabe en så stærk position på markedet, at der for forbrugerne ikke eksisterer nogen tilfredsstillende substitutionsmulighed, altså at et andet mærke kan erstatte det.

Men har man først skabt et brand som folk kender – ja så er det altså et kæmpe markedsføringsarbejde der skal til før alle forstår ændringen.

Det kan lidt sammenlignes med når butikker eller personer ændrer navne.

G Suite logo

G Suite

Eksempelvis husker du måske de to sangerinder (og søstre), Line og Heidi, fra pop-gruppen S.O.A.P. Pludselig hed Line så ”Saseline”, som er hendes rigtige navn – og ja senere skiftede Heidi navn i medierne til hendes rigtige malaysiske navn Suriyatim Sørensen. Navnet blev i øvrigt, for at gøre forvirringen større, forkortet til Suriya. Saseline har nu også ændret hendes navn, efter besøg hos en numerolog, til Saszeline Emanuelle Dreyer. Er man først kendt under et navn, ja så skal der altså lidt til for folk husker det nye.

Tilbage i Googles verden har vi senest set, at virksomhedsløsningen Google Apps har ændret navn til G Suite. Og ja. Så introduceres “Pixel” nu hvor flere ellers så småt begyndte at lære “Nexus” at kende.

Farvel til Nexus – nu hedder Google-mobilerne Pixel

Fægter en så stor virksomhed som Google virkelig så meget i blinde?

Problemet for Google kan blive, at de mange navneskift gør forbrugerne forvirrede og utrygge. I sidste ende en kæmpe fordel for konkurrenterne.

Nexus forsvinder fra Google Store

Mere til historien

Denne ”kommentar” er ikke en kritik af Googles produkter, men en undren af deres brandingstrategi. Produkterne fejler ikke noget, men vi har på redaktionen ofte undret os over deres navneændringer, hvilket vi også får flere henvendelser om, at brugere gør.

Tags: ,

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.