Til kamp mod Spotify – Apple Music genopfriskes
En stor opdatering til Apple Music skal få flere kunder, særligt dem fra Spotify, til at overveje tjenesten.
Apple Music åbnede sidste år i juni måned og er altså ved at være 1 år, men trods den korte ”levetid” så synes Apple alligevel, at tjenesten skal have en større overhaling på designet. Det nye design skal tiltrække endnu flere brugere og gøre det nemmere at lytte til musikken i Apple Music, som består af omkring 30 millioner sange. Det offentliggjorde Apple på udviklerkonferencen WWDC 2016. Her kunne de også fortælle, at Apple Music nu har 15 millioner betalende kunder.
– iOS 10 er fyldt med bunkevis af nye funktioner
Designet er blevet gjort mere simpelt, hvilket blandt andet er gjort ved at skære ned på de mange tætpakkede informationer om kunstnere, afspilningslister m.m. som der tidligere har været. I stedet har alle sektioner nu en ”stor overskrift”, hvilket gør du, som bruger, altid ved hvor i applikationen du er.
I forhold til ”første udgave” (red. nuværende udgave) af Apple Music applikationen, så er der i den nye opdaterede version nogle af de tidligere menupunkter, som har overlevet, mens andre enten er ændret eller fjernet helt. Apple Music er nu centreret om menupunkterne: Bibliotek, Til dig, Udforsk, Radio og Søg.
– Nu skal iMessage kæmpe mod Facebook Messenger
I Biblioteks-fanen er der nu oversigt over din downloadede musik, hvilket gør det nemt for dig at se, hvilken musik der er lagret på din iPhone og gemt til offline-brug.
En ting der bliver rigtigt spændende, når Apple Music version 2.0 ruller ud er, om der også er ændringer i playlisterne. Dette blev der nemlig ikke nævnt noget om ved præsentationen.
Alle musiktjenester på markedet har stort set det samme katalog af musik i stort set samme lydkvalitet, med få undtagelser, så der hvor man skal skille sig ud er eksempelvis på playlisterne. Ikke dem man selv sammensætter, men dem systemet automatisk skaber for en.
Jeg overvejede seriøst om Spotify skulle skiftes ud med Apple Music, men da jeg opdagede, at playlisterne typisk kun bestod af mellem 12 og 15 sange stod jeg af. Spotify er sindssygt stærke her.
– Her er nyhederne i watchOS 3 til Apple Watch
Om morgenen er der ”Go morgen”-lister. Senere kommer ”Musik til jobbet”-lister og om aftenen lister med ”Dinner music”. Listerne er meget lange, så de bare kan startes og køre derudaf, uden man hele tiden skal træffe et nyt valg. Præcis her fejlede Apple Music for mig.
Nye sektioner
En af de ting vi ved kommer, ud over et nyt grafisk layout på både computer, iPad og iPhone, er en række nye sektioner.
Der bliver en sektion med den musik, som man selv har hentet ned lokalt, samt en oversigt over de sange der senest er tilføjet til ens egen musiksamling.
I Now Playing vil sangtekster nu kunne ses, og i For You fanen bliver et nyt Discovery Mix tilgængelig. Det er musik systemet synes du skal opdage, baseret på den musik du i forvejen synes om. Spotify har en Discover Weekly sektion, der minder om den Apple kommer med.
– Apple siger farvel til iPhone 4S med iOS 10
Også fanerne med musikbiblioteket, Browse og Radio har fået et komplet redesign. Der er tilføjet et nyt søgefelt.
Lyt til radioshows
Beats 1, Apples egen radiostation, der sender på nettet fra London, New York og San Fransisco har en række shows med kendte kunstnere. Eksempelvis Rocket Hour med Elton John. Disse gøres tilgængelige i radiosektionen på Apple Music, hvor man nu kan lytte on demand.
– Fra juli kan du prøve iOS 10
Apple betegner selv Beats 1 som det største radiostation i verden.
Du vil fortsat, som betalende kunde, kunne lytte til nonstop musikstationer baseret på genrer. Beats 1 kan du høre, uanset om du er kunde eller ej.
Opdateringen til Apple Music kommer i efteråret sammen med frigivelsen af iOS 10.
Mere til historien
Selvom Apple Music, i forhold til Spotify, er meget ung, blev det hurtigt klart, at det bliver mellem de to konkurrencen på streaming musik skal udkæmpes. Det er ikke meget vi hører til Google Play Music, Tidal eller Deezer.
Læs også: