Analyse: Samsung Galaxy S6 er for dyr

Samsung har med deres S6'ere sat prisen for optimistisk, mener analysefirmaet Counterpoint. Produktet er rigtigt men prisen forkert, lyder det.

Galaxy S6 fingeraftrykslæserSalget af Samsungs tidligere topmodel fra 2014, Galaxy S5, gik ikke gået helt som forventet. Der var en del kritik, af telefonens mangel på et design som var en topmodel værdig, eftersom telefoner fra Apple, Sony, HTC, Huawei m.fl. på dette tidspunkt havde det eksklusive topmodel design, som Samsung i mange år, var kritiseret for at mangle.

Salget af S4 gik forrygende, og det salg kunne S5 ikke følge op på. Derfor blev Samsung nødt til at sænke prisen på Galaxy S5 efter bare tre måneder, hvilket resulterede i en stigning i salget af telefonen.

- Analyse: Galaxy S5 sælger dårligere end Galaxy S4

S6 forventninger nedjusteres

GS6-projections COUNTERPOINT

Galaxy S6-forudsigelser fra Counterpoint (juli 2015)

Samsungs flagskibe for 2015, har solgt godt, men har ikke helt kunnet leve op til analysefirmaet Counterpoints målsætning for solgte enheder i 2015, som lå på 50 millioner enheder, og analysefirmaet har nu måtte sætte den fremtidige målsætning ned på 46 millioner enheder, solgt i 2015.

Besluttet på ikke at begå den samme fejl med Galaxy S6, havde Samsung fokuseret på det lækre design, som konkurrenters telefoner allerede besad.

Konklusionen er da også, at S6’eren, især S6 Edge versionen, er et rigtigt flot produkt.

Fremtidige problemer for Samsung

Erfarne analytikere spåede et rigtigt godt salg af de nye produkter, da Samsung havde efterkommet forbrugernes ønske, om en topmodel som rent faktisk føles som en topmodel.

Problemet er bare, at Samsungs priser matcher Apples på deres iPhones, hvilket kan være et problem, når Samsung ikke har et helt så stærkt brand til at forsvare så høje prissætninger, som Apple har.

- Ny iPhone rekord udeblev

Med Apples nye iPhone lige om hjørnet i den første del af efteråret, og hvis Galaxy S6 Edge+ viser sig at være en realitet, kan det være med til at formindske salget af S6 og S6 Edge i endnu højere grad.

Mere til historien

Konkurrencedygtige priser fra mellemklassen og kinesiske producenter som Oppo, Huawei og for slet ikke at snakke om OnePlus 2, som også skulle være lige rundt om hjørnet, kan med deres topmodeller til en rimelig pris, også give et spark i Samsungs salg af S6 og S6 Edge.

Salget af foldbare telefoner vil vækste markant i 2022

Foldbare smartphones er ikke "folkelige", men salget er stærkt stigende og det ventes at stige yderligere, forudser analysefirma.

(mere…)
Smartwatchmarkedet ledes fortsat af Apple Watch

Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
31 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram