Fremtiden for mobilbetaling – set fra New York
WEB-TV: Fremtiden for mobilbetaling lader vente på sig. Tag med til New York og se hvordan arkedet udvikler sig der.
Selvom smartphones efterhånden er blevet allemandseje og applikationer er et dagligt samtaleemne på arbejdspladser og i medierne, er der ét punkt, der halter for den udbredte teknologi.
Mobilbetaling er over flere år spået til at blive en gamechanger, men der er sket utroligt lidt konkret, for den almindelige mobilbruger.
Vi er stadig ikke der, hvor det er almindeligt at betale med mobilen i dagligvarebutikker, i automater eller kiosker. Det er fortsat den ældgamle kortteknologi, vi hiver op af lommen.
– Podcast: Mobilbetaling – måske dansk kickstart
Stor udvikling i USA
I Danmark arbejder blandt andet Danske Bank, MeeWallet og teleselskabernes fælles selskab Paii på at udbrede mobilbetaling. Selvom der kører pilotforsøg i Randers, er mobilbetaling endnu ikke en del af vores hverdag.
I USA kæmper flere aktører også for at få en bid af den store kage, som mobilbetaling ventes at ville udgøre i fremtiden. I nedenstående indslag fra Jyske Bank kan du komme med til New York, og se hvordan markedet udvikler sig der.
Generelt er forbrugerne mere parate end det som butikkerne og teknologierne kan følge med til. 50 procent af de mobile brugere, er klar til at bruge mobilbetaling inden 2017, lyder det fra Natasha Friis Saxberg fra Jyske Bank i New York.
I kapløbet nævnes Apple som en ”dark horse”. Med 575 millioner iTunes-profiler, hvoraf de fleste har et kreditkort tilknyttet, har Apple verdens største database af kreditkortoplysninger.
– Web-TV: Mobilbetaling står overfor gennembrud
TV: Mobilbetaling set fra New York
Mere til historien
Telefonen er altid med. Når vi forlader hjemmet sker det i 90 procent af tilfældene ikke uden mobilen. Kun 80 procent sørger for at få penge med.