Tesla har snydt med estimater for rækkevidde

Elon Musk ville give et rosenrødt billede af, hvor lang rækkevidde Tesla’er havde på en opladning. Derfor er der måske snydt med visnigen.

Model 3 Tesla
Teslas beregning af tilbageværende kilometer, har været mere rosenrød end virkeligheden (Foto: Tesla)

Det tyske erhvervsmedie Handelsblatt International fik tidligere på denne sommer fået fat i 100 GB interne dokumenter fra Tesla. Dokumenterne viste blandt andet, at Tesla havde modtaget tusindvis af klager over ting, som aldrig har fået offentlighedens opmærksomhed.

Derefter fulgte Reuters op med en afsløring, som kunne være problematisk for Tesla.

Reuters havde i en lang artikel med god research i detaljer afsløret, hvordan Tesla i et årti lovede mere end de kunne holde, når det kom til rækkevidderne på deres biler. I nogle tilfælde også snydt kunderne.

LÆS OGSÅ: Tesla-prisfald: Regn ikke med noget

For elbiler er der tre parametre, som er essentielle:

  1. Rækkevidden på en opladning
  2. Hvor hurtigt bilen kan lade op
  3. Hvor mange steder bilen kan lades op

Tesla-ejere har ofte oplevet, at de ikke kan køre det antal kilometer på en opladning, som de er blevet lovet ved købet af bilen. Men det er, hvad det er.

Det værste er nemlig, at Tesla har haft indbygget algoritmer i batterimåleren i instrumentbrættet, som viser, der er flere kilometer tilbage på batteriet end tilfældet er.

Dette kan blive et stort problem, da det i nogle lande er forbudt at løbe tør for “brændstof” på en motorvej.

GUIDE: Her er prisen på en elbilopladning

Elon Musk ville give ”rosenrødt-billede”

En anonym kilde, som Reuters havde talt med, der har haft kendskab til tidlige designprocesser hos Tesla fortæller, at Elon Musk personligt gerne ville, at Tesla-ejere fik et ”rosenrødt-billede” af, hvad bilen kunne.

Så når batteriet var 100 procent opladet, så skulle der vises et højere antal resterende kilometer end tilfældet var. Når batteriet kom under 50 procent, så skiftede algoritmen over til at være mere realistisk. Det skriver blandt andet Recordere.

Reuters har ikke kunne fastslå, om Tesla fortsat benytter denne algoritme i batteriindikatoren. De har kun kunne konkludere, at de brugte den tidligere.

Elbils-analysefirmaet Recurrent har tidligere fastslået, at f.eks. Hyundai, Ford og Chevrolet viser det tilbageværende kilometer-antal mere korrekt end Tesla.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi sender dig fire gange om ugen de seneste technyheder til din indbakke. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere til historien

Tesla og de fleste andre biler har en sikkerhedsbuffer, der gør, at de kan køre cirka 24 kilometer mere, end når batteriet er angivet til at være ”i bund”.

Læs også:
Danskerne er vilde med elbiler – salget steg markant

Volkswagen sætter prisen ned ID.7

Volkswagen har netop sat prisen ned på ID.7, så den billigste variant nu koster lige under 400.000 kroner.

(mere…)
Xpeng: De nye G6- og G9-modeller er på vej

Xpeng oplyser, at de forventer at kunne starte leverancerne af de nye G6- og G9-modeller i år. 

(mere…)
FDM med vigtig opfordring til Tesla-ejere

FDM er klar med en tydelig opfordring til ejere af nyere Tesla Model 3 og Model Y.

(mere…)
Xpeng lancerer nye G6’ere og G9’ere med rekordhurtig lynladning

De nye Xpeng G6- og G9-modeller er på vej til Danmark og de kan oplades med op til 525 kW.

(mere…)
Tesla er snart klar med Robotaxi-tjeneste

Det tyder på, at Tesla fra slutningen af juni er klar med robotaxitjenesten.

(mere…)
VW ID.4: Nyt design og længere rækkevidde

Volkswagen er angiveligt på vej med den populære ID.4 i en ny faceliftet version.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram