Deling af Netflix-login er et stort IT-problem
En ny rapport viser, at det kan være et stort problem for IT-sikkerheden, at dele koder til diverse steamingtjenester.
Cybersikkerhedsfirmaet Beyond Identity står bag en ny rapport, som viser, at 8 ud af 10 deler deres adgangskode til Netflix-kontoen med mindst én anden person.
I rapporten kommer det også frem, at 3 ud af 10 har den samme adgangskode til alle de streamingkonti, som de har adgang til. Og mange benytter også den samme adgangskode – både til streaming, samt profiler på sociale medier.
TIP: Så meget koster streaming på elregningen
Både brugen af de samme koder, samt deling af koder til Netflix og andre streamingtjenester, er et stort problem for IT-sikkerheden. Det gør det nemmere for hackere, men delingen af diverse koder betyder også, at betalingsoplysninger er tilgængelige for andre.
Netflix har flest gratister
Undersøgelsen viser, at det er Netflix, som er den tjeneste med flest ikke-betalende brugere. Her deler 84 procent af abonenterne oplysninger med mindst én anden person.
Det gør sig også gældende ved andre streamingtjenester – dog ikke så høj procentdel. Ved Disney+, HBO og Amazon Prime har cirka 50 procent ”ikke-betalende brugere”.
Beyond Identitys undersøgelse konkluderer også, at deltagerne angiver, at det er alment accepteret at dele login til streamingkonti. 55 procent af respondenterne svarer, at de har adgang til en streamingkonto, som de ikke betaler for.
Netflix vil gøre op med konto-deling
Mere skræmmende viser undersøgelsen også, at tæt på hver tredje (30 procent) har mistet kontrollen over deres streamingkonti og oplevet at deres betalingsinformationer var frit tilgængelige.
Omkring halvdelen af deltagerne i undersøgelsen fortæller, at deres adgangskoder har været delt med andre – uden de selv kendte til det. Cirka 30 procent har oplevet, at en anden har ændret adgangskoden uden tilladelse.
Andre fakta fra undersøgelsen
Mange af besvarelserne angiver, at deres adgangskode til en given streamingtjeneste er den samme, som de bruger for at tilgå andre konti, så som musikstreamingtjenester (67 procent), sociale medier (43 procent) eller netbank (12 procent).
Mere til historien
I undersøgelsen, som Beyond Identity har gennemført, har over 1.000 amerikanere besvaret spørgsmål om deres vaner mht. deling af logins til streamingtjenester. Og det vurderes af Juha Hakava, landechef i Beyond Identity Danmark, at brugeradfærden overordnet er den samme i Danmark, som den er i USA.