Oppo overhaler Huawei
Analysefirmaet Counterpoint Research er klar med tal, som viser, at Oppo nu har overhalet Huawei og dermed den største smartphoneproducent i Kina.

En ny rapport fra analysefirmaet Counterpoint Research afslører, at Huawei ikke længere er en største smartphoneproducent i hjemlandet, Kina. Konkurrenten Oppo har nu overhalet Huawei og dermed den største.
Oppo er ikke tilgængelige på det danske marked, men det er "søsterfirmaet" OnePlus. Begge brands er en del af den kinesiske techgigant BBK Electronics.
Trumps sidste runde mod Huawei - strammer yderligere
Huaweis problemer har ellers primært været i andre dele af verden end hjemmemarkedet i Kina, men nu kæmper Huawei også på det kinesiske marked.
Ifølge de nyeste tal fra Counterpoint Research, så har Oppo i januar haft en markedsandel på 21 procent, mens Vivo tog 20 procent af markedet. Dermed er Oppo altså i januar den største smartphoneproducent i Kina. Det skriver Android Authority.

Vivo deler også andenpladsen på det kinesiske marked med Huawei, der altså ligeledes har 20 procent af markedet. Mens vi på tredjepladsen finder Apple og Xiaomi med hver 16 procent.
Counterpoint Research forventer, at Huaweis markedsandele fortsat vil falde gennem 2021.
Oppo er senere denne uge er på vej med deres kommende flagskib Find X3 Pro. Det skriver The Verge.
Det er dog ikke kun fordi, at Huawei ikke længere kan sælge telefoner i Kina, at de nu er overhalet og ikke længere den største smartphoneproducent. Det handler i særdeleshed om, at Huawei har solgt Honor fra, da salgstallene fra dem også indgik i markedsandelene. Derudover har Huawei også haft mangel på chips grundet handelsrestriktionerne med USA.
Honor fri for sanktioner - vil udfordre Apple og Huawei
Mere til historien
Tidligere var Nokia den største smartphoneproducent i verden, men her gik alt galt, hvilket hurtigt betød, at de altså nærmest ikke længere er synlige på markedet. Det virker måske til, at Huawei er på vej ”væk” fra tronen i samme hast.
NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.