Var din telefon også rødglødende i 2020? Her er grunden
Skulle du oplade oftere i 2020 end du er vant til? Du er ikke den eneste. Her er årsagen til problemet.
Har du siden nedlukningen i marts syntes, at din telefon oftere skulle tilsluttes opladeren, skal du tage det HELT roligt. Det er ikke din telefon, der er i stykker eller trænger til et nyt batteri. Det er højst sandsynligt fordi du bruger den betydeligt mere end tidligere.
Nye tal viser, at dit og mit dataforbrug steg voldsomt i 2020 – højst sandsynligt som en direkte udløber af COVID-19 pandemien, nedlukninger og ikke mindst de mange hjemmearbejdspladser.
GUIDE: Sådan får du bedre lyd på hjemmearbejdspladsen
Når datatrafikken i 3’s netværk i 2020 sammenlignes med forbruget i 2019, så brugte hver kunde 39 procent mere data. Dataforbruget i 3’s netværk steg generelt 44 procent, når 2019 sammenlignes med 2020.
Selvom 3 og søsterselskabet Oister ikke udgør hele det samlede marked, så har de dog trods alt over 1,4 millioner mobilkunder. Derfor er det nok ikke usandsynligt, at de andre teleselskaber ser lignende tendenser.
– ”Coronakrisen har for alvor fået sat skub i digitaliseringen af vores hverdag, og det kan aflæses i netværket. Særligt streaming, som også omfatter fx videomøder og online-undervisning, øger belastningen, så dataforbruget på hverdage efterhånden permanent ligner det, vi tidligere kun så i weekenden. Og intet tyder på, at vi kommer tilbage til niveauet før corona,” udtaler Kim Christensen, der er netværksdirektør hos 3 i en pressemeddelelse.
Mobiltrafik afslører populære danske turistmål
Nedlukningen i marts udløste rekord
Da statsminister Mette Frederiksen (S) lukkede landet i marts 2020, hæv danskerne for alvor fat i smartphonen. I hele 2020 var det i perioden fra den 11. til den 18. marts, at der blev foretaget flest taleopkald og sendt flest SMS-beskeder i 3’s netværk.
Set hen over året har 2020 givet et fald i antallet af udgående SMS-beskeder på fem procent, viser tallene fra 3. Faldet hænger sammen med, at den skrevne kommunikation nu sker på andre platforme som iMessage, Facebook Messenger og WhatsApp.
I 2020 transmitterede kunderne i 3’s netværk data svarende til datamængden fra 16.600 års konstant Netflix-forbrug i HD-kvalitet. Det er 320.000 terabyte data.
Kan en smartphone dybfryses?
Mere til historien
3’s netværk håndterede i 2020 hvert sekund 93 opkald.